ماریوپل، خرمشهر، کوبانی، پنجشیر، نبرد برای آزادی از اسارت
  •  

02 فروردين 1401
Author :  

 

مبارزه ی اوکراین و اوکراینی ها برای حفظ آزادی، استقلال و دوری از بردگی و سرسپردگی برابر مستبد کرملین است، آنان اکنون سمبل مقاومت جهانی، برای صیانت از حق رای و انتخاب، دمکراسی، و رهایی از نظامات دیکتاتوری و برده داری نوینی اند، که در دروه جدیدِ تجاوزِ کرملین نشینان، در قرن 21 آغاز گردیده، و در واقع شروعی برای احیای امپراتوری های ظلم و استبداد و بردگی در شمال کشور ماست. تا قبل از این حمله، اوکراینی ها قادر بودند از میان سیاست پیشگان حاضر در صحنه سیاسی کشور خود، از صندوق رای، حتی یک کمدین را به سرپرستی خود انتخاب کنند، و گویا در این راه اشتباه هم نکرده اند، چرا که این کمدین، با شجاعت و ایستادگی غیر قابل انتظاری که از خود در این لحظات سخت نشان داد، شیرازه کشورش را در مقابل خصم قوی پنجه خود حفظ کرده، هیمنه ظلم را شکسته، و اکنون به محور محکم مبارزه مردم خود، برای رهایی اوکراین تبدیل شده است، و اوکراینی ها به پشتوانه حضور قدرتمندش در صحنه، حماسه ها در ناکامی مستبد کرملین، آفریده اند، که برای ملل دنیا به یاد ماندنی، و سرمشقی مناسب خواهد بود.

اخبار نبرد اوکراین، به خصوص مقاومت سرسختانه [1] و مثال زدنی شهر ماریوپل [2] و دیگر شهرهای تحت محاصره همچون، خارکیف، کیف و... را که دنبال می کنم، مردمی را می بینم که میان بیم و امید، در مسیر تمدید دوره دمکراسی، و صیانت از آزادیی که از چنگال استعمار شوروی سابق کسب کرده اند، هستند، و قهرمانانه مقابل سیطره سپاه استبداد، استکبار، استعمار، تجاوز، زورگویی و بردگی جدید کرملین نشینان، ایستاده اند و هر آنچه در چنته دارند را، بر دایره جنگی سرنوشت ساز ریخته اند، و در این پیچ مهم تاریخی، مقابل تسلط و توسعه تاریکی، سیاهی و بردگی نوین، سر تعظیم فرود نمی آورند، و به قماری خطرناک، در حد باختن جان، مال و کشور خود نشسته اند،

به رغم این که چه کسانی زمینه ساز این جنگ خشونت بار شده اند، این تلاش بزرگ و حماسه مبارزه ی اوکراینی ها، مرا به یاد قهرمانی های شاهزاده نامدار قجری خودمان، جناب عباس میرزا می اندازد، که او و یاران ایرانی مبارزش (مسلمان، ارمنی و...)، روزگاری چونان مردم مبارز اوکراین در این روزها، شهر به شهر، قلعه به قلعه، سنگر به سنگر، مقابل روس های متجاوز، متکبر و تا دندان مسلح، مقاومت می کردند، و گرچه نتوانستند در مقابله با خرس تا دندان مسلح سرخ، مدافعینی موفق، در نتایجِ جنگی باشند، اما به رغم شکستی بزرگ، نامی ماندگار از شجاعت، بینش و بزرگی و ایثار از خود بر جای گذاشتند، یاد شهدای آن نبرد رهایی بخش گرامی باد.

مقاومت مردم و مبارزین شهر ماریوپل اوکراین، که اکنون نزدیک به یک ماه است در محاصره ایی سخت قرار دارند، برای من یادآور نبرد جانانه مدافعان شهر خرمشهر است، آن هنگامی که جنگ خسارتبار هشت ساله ایران و عراق، با هجوم بعثی ها به این شهر بندری ما آغاز گردید، و دلاورمردان تکاور و... ارتش مقابل آنان برای ده ها روز ایستادند، و این در حالی بود، که زخم هایی بی شمار، از جامعه انقلاب زده، و انقلابی های ما، در روزهای اول انقلاب، بر پیکر خود داشتند، اما وقتی که پای تجاوز دشمن، و دفاع از وطن که پیش آمد، تمام درد و زخم های عمیقی که بر تن و جان خود داشتند را فراموش کردند، و با مردمی که با آنان همراه شدند، به نمایندگی از کل ایرانیان، مقابل هجوم لشکر جرار بعث جنگیدند و مقاومت ها کردند، و برای روزهایی باورنکردنی، و سخت، پوزه دشمن را به خاک نزدیک کرده، طعم شکست و توقف را، در همان روزهای اول تجاوز، به دشمن مست و مغرور از قدرت چشاندند، و توقف و پایان پیشروی را، در همان آستانه تجاوز،  بر او تحمیل نمودند، و آنان را مقهور مقاومت، جنگاورانه و دلیری خود کردند، نتیجه این برخوردهای اولیه مشت های پولادین دشمن با سندان این مدافعان بود، که دشمن حساب کار دستش آمد، و شکست ها را پی در پی، بعد از آن پذیرا شد.

نبرد ماریوپل برای من یادآور لحظات سخت نبرد مبارزان قهرمان کرد شهر کوبانی [3] است، که در مقابل هجوم دهشت، خشونت و بی رحمی داعشیان ایستادند، و برای مدت ها متجاوزان، را مقهور اراده آهنین خود کردند، آنان که برای تکرار غارت و تجاوزی تاریخی آمده بودند، تا مردمی آزاد را به اسارت و بردگی یک تن، که او را امیرالمومنین خود می نامیدندش، بکشانند، و بیشرمانه در عصر پیشرفت و بیداری انسان، در دیدگاه تیزبین وسایل ارتباط جمعی جدید، مردم خاورمیانه را تحت زعامت یک انسان از نوع خود، که او را مدعی جانشینی خدا بر زمینش می دانند، می کشیدند.

ماریوپل مرا به یاد کوبانی و مبارزین جان برکفش می اندازد، به یاد شهری که حماسه مقاومتش در مقابل بردگی داعشیان، را مردان و زنان مبارزش، خوب سرودند، و خود را در تاریخ مقاومت مبارزان حوزه تمدنی ایران، در مقابل تجاوز و بردگی، ماندگار و خود را نام آور و تاریخ ساز ساختند،

آنجا نیز اهالی کوبانی، پوزه متکبرین مستبد سیاه پوش، که با پرچم شهادتین، دهشت می آفریدند و پیش می آمدند را، در حالیکه بر خاک و ناموس اهل کوبانی چشم طمع داشتند، به خاک مالیدند، و اهالی کوبانی گرچه به ناگاه، و بار دیگر در معرض غارت و کشتار نومهاجمان تازی، در عصر جدید قرار گرفتند، اما حماسه مقاومتی، با نامی ماندگار از خود بر جای گذاشتند، تا سرمشق ملل جهان، از جمله اکراینی ها در این زمانه تصمیم باشند.

همچون منطقه کوچک نبل و الزهرا [4] که چهار سال میان محاصره داعشیان بی رحم و شفقت ایستادند، و مقاومت آنان سرمشق تمام آزادگان جهان خواهد بود. همچون مردم مبارز جنوب لبنان که یک بار برای همیشه، نمایندگی مردم این کشور را در سد نمودن مقابل تجاوز اسراییل به لبنان را به عهده گرفتند، و یا مردم مبارز یمن که مقابل غول های ابزار و دلار وهابیت ایستاده و هنوز هم مقاومت می کنند.

ماریوپل مرا به یاد پنجشیر می اندازد آنگاه که تمام مجاهدین تسلیم طالبان سیاهی و اسارت شده بودند، اما احمد شاه مسعود با مردمش ایستادند و پیروزمندان را، به شکست خورده ها تبدیل کردند، امروز هم که اشرف غنی با همه دولت و نظامیانش، باز تسلیمی نا به هنگام و خیانتکاران شد، و اکنون باز این پنجشیر است که راه مقاومت، و تکرار زیر بار زور نرفتن ها را، آموزش می دهد.

اکنون جبهه ایی آزادیبخش، اینبار در اوکراین، تمام مقاومت های سابق را زنده کرده است، و نام قهرمانان اوکراینی سراینده این حماسه بزرگ، در میان نام های دیگر آزادیخواهان جهان خواهد درخشید، چه موفق شوند، چه صحنه را به ظالم متجاوز کرملین ببازند، آنان برنده این جنگ نابرابرند.

[1] - محاصره ماریوپل یک درگیری نظامی میان فدراسیون روسیه و اوکراین است که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، در جریان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، به عنوان بخشی از تهاجم شرق اوکراین آغاز شد. شهر ماریوپل در استان دونتسک اوکراین قرار دارد و جمهوری خود خوانده خلق دونتسک بر خاک آن ادعا دارد.

[2] - شهر بندری ماریوپل در جنوب شرقی  اوکراین و در کرانه ساحل شمالی دریای آزوف، در دهانه روده کالمیوس در منطقه پریازویا و در استان دونتسک واقع است، دومین شهر بزرگ این استان است. ماریوپل پیش از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ که به ویرانی کامل آن انجامید، ۴۳۲ هزار نفر جمعیت داشت و دهمین شهر بزرگ اوکراین محسوب می‌شد. ماریوپل پیش از ویران شدن به‌دست نیروهای روسی در سال ۲۰۲۲، یک مرکز صنعتی بزرگ و همچنین یک مرکز دانشگاهی بود.

[3] - کوبانی (نام رسمی: عین‌العرب) که در بخش‌ کردنشین استان حلب در شمال سوریه و در دو کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد، قبل از جنگ داخلی سوریه، این شهر با قریب به ۴۵٬۰۰۰ نفر جمعیت که اکثریت کردها هستند، و دارای اقلیت‌های عرب، ترکمن و ارمنی است. از سپتامبر ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۵، این شهر توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تحت محاصره بود. بسیاری از اماکن شهر ویران شد و بیشتر جمعیت به ترکیه گریختند. در سال ۲۰۱۵، پس از بازگشت بسیاری از ساکنان به شهر، بازسازی شهر آغاز شد.

[4] - نُبل یک منطقه شیعه‌نشین در بخشِ اعزاز سوریه ‌است که نزدیک به 50 هزار نفر جمعیت دارد، به مدتِ چهار سال در محاصره داعش بود. سرانجام، نیروی زمینیِ ارتش سوریه و متحدانش توانستند محاصره نظامیِ دو شهرکِ شیعیِ نُبل و الزهراء را در شمالِ غربیِ سوریه در هم بشکنند. دولت سوریه می‌گوید اهالی نبل در مدت 4 سال ارتباطشان با بیرون قطع شده بود.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

موارد مرتبط

نظرات (32)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

a day ago
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا از شهروندان کشورش خواست تا برای جنگ فراگیر با روسیه آماده شوند
ژنرال ارشد بریتانیایی وضعیت اوکراین را به بحران‌های ۱۹۱۴ و ۱۹۳۷ تشبیه و تاکید کرد که فقط «ارتش‌های شهروندی» قادر خواهند بود حمله آتی علیه سبک زندگی غرب را دفع کنند. ژنرال سر پاتریک سندرز، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا در سخنرانی خود در نمایشگاه بین‌المللی خودروهای زرهی در لندن گفت که تهاجم روسیه به خاک اوکراین نشانه چیزهایی است که در راه است و هشدار داد که درس‌های جنگ‌های قبلی را باید قبل از این که خیلی دیر شود به خاطر بسپاریم.
او گفت: «پیشینیان ما نتوانستند پیامدهای بحران موسوم به ژوئیه را در سال ۱۹۱۴ درک کنند و در نتیجه در وحشتناک‌ترین جنگ‌ها گرفتار شدیم. ما نمی‌توانیم امروز همان اشتباه را مرتکب شویم. لذا اهمیت بالای اوکراین را نباید دست‌کم‌انگاری کنیم.»
ژنرال سندرز تاکید کرد که سطح بالای احتمالی جنگ در سال‌های آینده نباید دست کم گرفته شود.
او افزود: «این جنگ صرفا نه برای اشغال دونباساست و نه برای احیای مجدد امپراتوری روسیه، بلکه برای شکست دادن سیستم و شیوه زندگی ما از نظر سیاسی، روانی و نمادین است.» ژنرال همچنین خواستار دو برابر شدن تعداد نیروهای ارتش بریتانیا شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا به شهروندان بریتانیا هشدار داد که برای جنگی در مقیاس بزرگ جنگ‌های قرن بیستم آماده باشند؛ جنگی که برای پیروزی در آن ممکن است نیاز به بسیج عمومی شهروندان باشد.

This comment was minimized by the moderator on the site

«نامۀ سرگشاده به احمد مسعود»

احمد جان سلام.

به نقشۀ افغانستان که می‌نگرم، هنوز کورسوی امیدی در آن تابان است که فانوس‌دارش تویی. یقین دارم در باورت نمی‌گنجد که چه امیدهایی به نام تو گره خورده است. ناگهان شب شد. شب نه، کسوف شد. همه‌چیز به داستان‌های اساطیری شبیه شده است که ناگهان زمین می‌غرد و آذرخشی بر سینۀ خاک می‌کوبد و بادی سهمگین تیرگی را بر همه‌جا می‌گستراند. بدان! بدان که در این شب نابهنگام، چشم‌های بی‌شماری خیره به توست و بی‌شمار قلب‌ها امروز به امید تو می‌تپد...

پیش از هر چیز دوست داشتم بدانی این همه همدلی و غصه‌داری هموطنان ایرانی‌ام برای مردم افغانستان حیرت‌زده‌ام کرد. این همدلی دلایل متعدد دارد که از شرح آن در این نامۀ مختصر می‌گذرد... شاید در آینده‌ای نه چندان دور که از این کارزار سهمگین سربلند بیرون آمدی، حضوری دیدمت و از امروز و حال ایرانیان برایت بیش‌تر گفتم. اما مختصر بگویم دلیل همدلی من و جامعۀ مدنی و فرهیختۀ ایران با تو به دلیل همزبانی و همفرهنگی ما نیست. آنچه ما را به هم پیوند می‌دهد، معناست؛ ارزش‌های مشترکی که همۀ ما در این قلمروی دردمند و پررنج برای آن مبارزه می‌کنیم. آرزوهای یکسان ما را به هم پیوند می‌دهد و البته بیم‌ها و نگرانی‌های یکسانی که نتیجۀ پروراندن همان آرزوهاست.

احمد عزیز، دشوارترین و پرمخاطره‌ترین لحظه‌ها را سپری می‌کنی و آنچه برایت می‌نویسم، اول برای بیان همدلی من و برادران و خواهر ایرانیِ هم‌اندیشِ توست و هم برای ثبت در تاریخ. برای من تو تاریخ‌ساز شدی، فارغ از این‌که از این پس چه خواهد شد. در روزهایی که همه، به معنای واقعی کلمه همه، شرق و غرب، آشنا و غریب، به آزادی خیانت کردند، خود و دیگران را فریفتند و به جای پایبندی به انسانیت، شرافت و اصول بالندگی انسان به دامان مصلحت‌اندیشی‌های کوته‌بینانه و فریبکارانه آویختند، تو به انسان و آزادی پایبند ماندی. در زمانه‌ای که دولتمردان ناپاک و بی‌هویت نشان دادند یک کشور را با مردمانش مانند کالایی بی‌جان خرید و فروش می‌کنند، تو صدای مردم شدی. برای همین است که صدای تو صدای افغانستان نیست، صدای هر کسی است که به این صحنه‌گردانی اهریمنی نه می‌گوید.

روزگار غریبی است برادر؛ غریب‌تر از هر زمان... بارها گفته‌ام و نوشته‌ام که نسخۀ درمان همۀ ما در این جغرافیای دردمند یکسان است: «تقویت جوامع مدنی و پذیرش حداقلی از اصول لیبرال». امروز هم امید دارم از دل همین جامعۀ مدنیِ نوپا اما ریشه‌دار افغانستان جنبشی مردمی و مدنی برای مبارزه با این تاریک‌اندیشی و تاریک‌کرداری برخیزد که البته نشانه‌های آن را هم در همین چند روز اخیر دیده‌ایم. چارۀ ما جنگ نیست، اما در برابر قوای اسلحه‌به‌دستِ جهل که با اغماض و حمایت سیاستمداران پوشالیِ جهانی مدرن راه خود را با خشونت باز می‌کند، چاره چیست؟ جنگ تو امیدبخش و ناگزیر است زیرا برای زنده نگاه داشتن جامعۀ مدنی و ارزش‌های انسانی است.

احمد عزیز، تو سربلند شدی و در صفوف روسیاهان ارزش‌ها را نفروختی. بیش از هر چیز جان و تندرستی و بعد راه تو برای ما مهم است و یقین دارم چون فانوس‌دار شدی، سپاه تاریکی سخت کینه‌ات را به دل گرفته است. عهد کرده‌ام کتاب بعدی‌ام را تقدیم تو کنم. پس به امید دیدار در آینده‌ای نزدیک. تا آن روز، هر روز اولین خبری که جویا می‌شوم خبر سلامتی توست.

دست حق نگهدارت

مهدی، تهران، بیست‌وهشتم مرداد ۱۴۰۰

پی‌نوشت: دست به دست کنید تا برسد به دست بچه‌شیر پنجشیر.

@tarikhandishi | تاریخ‌اندیشی (https://t.me/tarikhandishi)

Telegram (https://t.me/tarikhandishi)

This comment was minimized by the moderator on the site

سایت دیده‌بان ایران @didbaniran · 1h
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور:
در قم یک تمدن جدید شکل گرفته است
آماده افزایش ارتباط علمی قم با روسیه هستیم


عطاالله حافظی @AtaHafezi · 14h
بنظر می‌رسد زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با پس گرفتن خرسون بعد از همه‌پرسی پوتین برای انضمام آن به خاک روسیه، برای شرق‌گداها و بندگان پوتین در ایران که او را دلقک می‌خواندند، محور_مقاومت بودن را بازتعریف کرد.



k1 @rish_germez · Nov 12
اوکراین خرسون رو از روسیه پس گرفت
زلنسکی دلقک نبود شما جماعت انقلابی ابله بودید



Soudabeh.qaisari

This comment was minimized by the moderator on the site

قاسم محمدی @ghasemsabz · 20h
پوتین بی‌آبروتر شد؛ جشن آزادی مردم خرسون اوکراین پس از فرار متجاوزان اشغالگر روس از این شهر
دو ماه پیش، رژیم متجاوز روسیه در این استان یک رفراندوم تقلبی برگزار کرد و گفت ۹۹ درصد مردم این استان به تجزیه خرسون و الحاق به روسیه آری گفتند!
به رهبر دلیر و بی باک اوکراین قهرمان و مردم مقاوم و دلاور اوکراین قهرمان تبریک میگم ! آفرین

ارتش اوکراین وارد شهر خرسون شد؛ مسکو: خرسون متعلق به روسیه است
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۲/۱۱/۲۰۲۲ - ۱۶:۱۷

سربازان اوکراین به دنبال عقب‌نشینی نیروهای روسیه از خرسون، وارد این شهر شدند و همراه با ساکنان آن به جشن و پایکوبی پرداختند.

این عقب‌نشینی که یک شکست تحقیر آمیز برای مسکو به شمار می‌رود غیرنظامیان در خرسون را شادمان کرده است. در همین حال کی‌یف اعلام کرده که نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفته و از باقی نیروهای اشغالگر خواسته است تا خود را تسلیم کنند.

در همین راستا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ویدئویی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد، این روز را یک روز تاریخی خواند. او با اعلام اینکه که یگان‌های ویژه نظامی وارد شهر شده‌اند، گفت: «مردم خرسون منتظر این لحظه بودند و هرگز دست از اوکراین نکشیدند»

رئيس جمهوری اوکراین در ادامه گفت: «شهروندان از پیش نمادهای روسی را از خیابان‌ها و ساختمان‌ها حذف کرده و اجازه نداده بودند هیچ اثری از اشغالگران بر صورت شهر باقی بماند.»

خروج روسیه از این شهر و عقب‌نشینی به سمت بخشی از رودخانه دنیپرو یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به پوتین وارد کرده و تسلط مسکو بر جنوب اوکراین را به شدت تضعیف می‌کند. این عقب‌نشینی پس از آن صورت می‌گیرد که اوکراینی‌ها توانستند با یک ضد حمله روس‌ها را غافلگیر کنند تا بیش از صد هزار سرباز روسیه مجبور به ترک این منطقه خارج شوند.

وزارت دفاع مسکو در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که نیروها و تجهیزات این کشور از کرانه غربی رود دنیپرو خارج و عقب‌نشینی از شهر خرسون و مناطق اطراف آن نهایی شده است.

این اقدام روسیه سریع‌تر از آن چیزی بود که بسیاری از تحلیلگران و مقامات غربی پیش‌بینی کرده بودند و به برخی از شبهه‌ها در خصوص توانایی ارتش روسیه دامن زد. اوکراین گفته که بسیاری از نیروهای روس برای این که شناسایی و دستگیر نشوند لباس‌های غیر‌نظامیان را به تن کرده بوده‌اند.

اداره اطلاعات اوکراین در صفحه فیسبوک خود در این رابطه نوشت: «خرسون به کنترل اوکراین باز می‌گردد و بخش‌هایی از نیروهای مسلح اوکراین وارد شهر می شوند».

این اداره همچنین در پیامی خطاب به سربازان روس گفت: «فرماندهان شما از شما می‌خواهند که لباس غیرنظامی بپوشید و سعی کنید خودتان از خرسون فرار کنید. بدیهی است که شما نمی توانید این کار را انجام دهید.شما فقط یک فرصت برای جلوگیری از مرگ دارید و آن‌هم تسلیم شدن فوری است».

در مرکز خرسون، شهر بندری استراتژیک که توسط نیروهای پوتین در اولین روزهای جنگ تصرف شده بود، ساکنان در حالی که پرچم‌های اوکراین را از بیرون ساختمان‌های خود به اهتزاز در می‌اوردند شعارهای ملی سر داده و جشن گرفتند.

با این حال مقامات در کی‌یف همچنان محتاط بودند و هشدار دادند که نیروهای روسی ممکن است از طریق حملات توپخانه‌ای و مین‌هایی که پس از عقب‌نشینی به جا مانده‌اند، خسارات شدیدی وارد کنند.

در همین رابطه و بر اساس تصاویر و ویدئویی که روز جمعه منتشر شد، یک حمله موشکی مرگبار در شهر نزدیک میکولایف گزارش شد، در حالی که یک پل کلیدی بر روی رودخانه دنیپرو نیز در پی خروج روسیه ویران شده بود.

پل آنتونیفسکی تنها گذرگاه جاده‌ای از شهر خرسون به ساحل شرقی رودخانه است که نیروهای روسی اکنون خطوط دفاعی جدید خود را در آنجا ایجاد کرده‌اند. آسیب به پل ممکن است هر گونه پیشروی بیشتر اوکراین را کند کند، اما در حال حاضر ارتش و ساکنان محلی آن خوشحال بودند که پرچم کشور را به سرزمینی که از روزهای اولیه جنگ اشغال شده بود بازگردانند.

بازپس گیری خرسون می تواند یک پیروزی استراتژیک و روانی برای اوکراین باشد. این یکی از مهمترین شهرهایی بود که از زمان تهاجم تمام عیار روسیه در ۲۴ فوریه به اشغال مسکو درآمد و تصرف آن به اطمینان از دسترسی به ساحل کمک کرد و به کرملین اجازه داد تا یک کریدور زمینی در سراسر جنوب اوکراین ایجاد کند. همچنین این منطقه به عنوان دروازه‌ای حیاتی به شبه جزیره کریمه عمل می‌کند که روسیه از سال ۲۰۱۴ آن را اشغال و ضمیمه خاک خود کرده است.

کرملین: خرسون متعلق به روسیه است
کرملین روز جمعه در نخستین واکنش پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از خرسون اعلام کرد که این اقدام، تغییری در تصمیم روسیه مبنی بر ضمیمه کردن این منطقه به روسیه ایجاد نخواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که وضعیت منطقه «تثبیت شده» است و هیچ تغییری امکان‌پذیر نیست. او در ادامه گفت: «این موضوع موضوع فدراسیون روسیه است و از نظر قانونی ثابت و تعریف شده است. هیچ تغییری وجود ندارد و هیچ تغییری نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

آقای پسکوف همچنین تاکید کرد که روسیه از الحاق خرسون و سه منطقه دیگر در مراسم پیروزی در ۳۰ سپتامبر در مسکو پشیمان نیست. مسکو سالها پس از شبه جزیره کریمه، ۴ استان دیگر اوکراین را در سال جاری میلادی با برگزاری همه‌پرسی در آنها ضمیمه خاک خود کرد، همه‌پرسی که کی‌یف و متحدانش آن را رد و محکوم کرده‌اند. ولودیمیر زلنسکی می‌گوید کی‌یف تا بازپس‌گیری تمامی سرزمین‌های اشغال شده‌اش از پای نمی‌نشیند.

پسکوف در اولین اظهارنظر عمومی پس از عقب نشینی نیروهای روسی گفت که این تصمیمی است که توسط وزارت دفاع گرفته شده و او توضیحی اضافه‌تر از آنچه در این رابطه گفته شده ندارد. با این حال سخنگوی کرملین تاکید کرد که مسکو همچنان به دستیابی اهداف خود در عملیات نظامی ویژه متعهد است.

او در ادامه افزود: «تنها پس از دستیابی به اهداف آن و یا با دستیابی به آن اهداف از طریق مذاکرات صلح، می‌توان به درگیری پایان داد. اما به دلیل موضع گیری طرف اوکراینی، مذاکرات صلح غیرممکن است.»

از زمانی که ابتکارات اولیه آتش بس در استانبول طی هفته های اول درگیری بدون پیشرفت شکست خورد، هیچ تلاش علنی برای برگزاری مجدد مذاکرات صلح بین دو طرف صورت نگرفته است.

This comment was minimized by the moderator on the site

نخست‌وزیر پیشین اوکراین: ما قطعا در برابر روسیه به پیروزی خواهیم رسید
نگارش از Méabh Mc Mahon & یورنیوز فارسی به روز شده در: ۰۵/۰۹/۲۰۲۲

نخست‌وزیر پیشین اوکراین: ما قطعا در برابر روسیه به پیروزی خواهیم رسید

بحران ناشی از جنگ اوکراین، همزمان با نزدیک شدن زمستان و افزایش تورم و بهای انرژی، هر روز به‌ویژه برای اروپا نگران‌کننده‌تر می‌شود. اروپایی‌های نگران مشتاق‌اند که بدانند این جنگ چطور به پایان می‌رسد. آیا راه حل دیپلماتیک چاره‌گشاست یا ادامهٔ جنگ تنها راه پیش روست. یورونیوز برای یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها با چهار مقام اروپایی یعنی یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین، کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئيس جمهوری پیشین کروواسی، الکساندر کواش‌نی‌یِو‌سکی، نخست‌وزیر پیشین لهستان، و هریهوری نمیریا رئیس کمیسیون امور خارجهٔ مجلس اوکراین گفتگویی ترتیب داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

یورونیوز: صلح در اروپا، موضوع مناسبی است با توجه به اینکه جنگ در اوکراین هفتهٔ گذشته و در سالگرد روز استقلال این کشور وارد ششمین ماه خود شد. نخستین پرسش ما از یولیا تیموشنکو است. برقراری صلح در اوکراین به‌شکلی که میلیون‌ها شهروند اوکراینی بتوانند به این کشور برگردند همچنان بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد، به نظر شما این امر کی محقق می‌شود؟

یولیا تیموشنکو: سخت‌ترین پرسش این است که جنگ کی تمام می‌شود و مسیر صلح از کجا می‌گذرد؟ امروز در دنیا دو مسیر را برای صلح درنظر می‌گیرند. یکی راه پیروزی در میدان جنگ است و دیگری آرام کردن کرملین و پوتین و رسیدن به توافق است. بسیاری از کشورهای اروپایی جسته‌وگریخته اشاره می‌کنند که به‌خاطر این جنگ به تورم و مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دچار شده‌اند، و می‌خواهند که این جنگ را با عقد پیمان صلح تمام کنند. اما باید صریحا بگویم: متأسفانه دو راه وجود ندارد. فقط یک راه هست و آن هم پیروزی در میدان جنگ است و به شما می‌گویم که چرا. دلیلش این است ‌که پیمان صلح پیشنهادی روسیه چهار نکتهٔ اصلی دارد. ما باید مناطق اشغالی را به آنها واگذار کنیم و این حقیقت را بپذیریم، یعنی به این کار رضایت بدهیم و از آنها برای جداکردن بخشی از کشورمان ممنون باشیم. اما یادمان باشد که بخش اشغال‌شدهٔ اوکراین مساحتی نزدیک به مساحت پرتغال دارد.

بنابراین این امر برای اوکراین و باقی دنیا پذیرفتنی نیست که به زورِ جنگ از خاک خودش محروم شود. دومین شرط آنها این است که اوکراین نباید هرگز عضو ناتو شود و باید همواره بی‌دفاع بماند. شرط سوم آن است که ارتش اوکراین چنان کوچک شود که نتواند از کشور دفاع کند. و این یک خلع سلاح یک‌جانبه است، و معنایش تسلیم اوکراین در آینده است و کرملین بر همین نکته تأکید دارد. و چهارمین شریط آنها هم انسانی است. یعنی ما باید زبان خودمان را به‌سود زبان روسی ترک کنیم، و تاریخ و فرهنگ‌مان را کنار بگذاریم و مسیر روسی‌شدن را در پیش بگیریم. کرملین از این شرایط صرف‌نظر نمی‌کند و بنابراین این پیمان هم پیمان صلح نیست نوعی کاپیتولاسیون است که می‌خواهند آن را با حضور اوکراین به اجرا بگذارند. هیچکس در اوکراین هرگز با چنین شرایطی موافقت نمی‌کند، از یک بچه گرفته تا رئيس جمهور. محال است. و می‌خواهم به شما بگویم که این مسیر صلح نیست، بلکه مسیر ادامهٔ جنگ است. و بنابراین با توجه به اتحاد ۵۰ کشور در ائتلاف کمک به اوکراین، ما قطعا به پیروزی خواهیم رسید. و ارتش اوکراین همین حالا در حال انجام یک ضد حمله است.

یورونیوز: آقای نمیریا، مایلیم نظر شما را هم بشنویم. نظرتان دربارهٔ ادامهٔ جنگ چیست؟

هِریهوری نِمیریا: روسیه در سال ۲۰۰۸ به گرجستان حمله کرد و خاک این کشور را به اشغال درآورد و هنوز هم ۲۵ درصد آن را در اشغال خود دارد،‌ آن وقت‌ها بسیاری همین فکر را می‌کردند. در جریان اشغال و ضمیمه‌کردن کریمه در سال ۲۰۱۴ هم خیلی‌ها همین فکر را می‌کردند. آنها فکر می‌کردند اینها برای پوتین کافی است و فقط کریمه برایش مهم است و اگر بر سر آن مذاکره کنند دیگر جلوتر نخواهد آمد. اما این‌طور نیست. او جلوتر می‌آید. بنابرین مسئله ما فاصله و زمان نیست. مسئلهٔ ما نتیجه‌گیری درست و درسی است که باید آموخت. و اینجا دو درس ارزشمند نهفته است. نتیجه‌گیری و درس اول این است که روز ۲۴ فوریه سبب‌ساز اتفاق مهمی شد؛ یعنی هیچ نقطهٔ خاکستری‌ای در هیچ جای اروپا باقی نماند. نقاط خاکستری کجا هستند؟ کشورهای مابین روسیه و اروپا. سیاستمداران در دوران جنگ سرد از خود می‌پرسیدند که نقش این کشورهای میانه چه باید باشد، آیا باید پل باشند یا منطقهٔ حائل یا چیز دیگری؟ اما خود این واقعیت که فنلاند و سوئد با آغاز جنگ خواستار پیوستن به ناتو شدند گویای آن است که نمی‌خواستند در خلأ امنیتی مابین اروپا و روسیه قرار بگیرند، و این نکته برای بقیه کشورها درس بسیار مهمی است، نه تنها برای اروپا بلکه برای مناطقی نظیر حوزهٔ اقیانوس آرام.

دومین نتیجه و درسی که باید آموخت ارزش چیزی است که «تضمین امنیتی» خوانده می‌شود. این نکته برای اوکراین بسیار مهم است. چراکه در سال ۱۹۹۴ اوکراین با پیوستن به پیمان منع توسعهٔ تسلیحات هسته‌ای سومین انبار بزرگ سلاح‌های اتمی جهان را تسلیم کرد، انباری که از ذخایر هسته‌ای چین و بریتانیا و فرانسه روی‌هم بزرگتر بود. این خزانه شامل ۲۰۰۰ کلاهک هسته‌ای، ۱۷۶ موشک قاره‌پیما، ۴۴ بمب‌افکن استراتژیک و ۲۵۰۰ سلاح تاکتیکی هسته‌ای بود. همهٔ اینها به روسیه منتقل و منهدم شد و اوکراین درعوض طی یک یادداشت همکاری در بوداپست نوعی «تضمین امنیتی» دریافت کرد که به امضای سران وقت روسیه و آمریکا و بریتانیا یعنی بوریس یلتسین، بیل کلینتون و جان میجر رسید. ولی جنگ آغاز شد و اوکراین اعلام کرد که در زمینهٔ امینت و تمامیت ارضی و حاکمیت خودش تضمین‌های امنیتی دریافت کرده، اما یکی از امضاکنندگان همان تضمین به اوکراین حمله کرد. و نهادهای بین‌المللی که تضمین‌کنندهٔ امنیت ما بودند نتوانستند به وعدهٔ خود وفا کنند. اما سابقهٔ این موضوع به اوکراین محدود نمی‌شود. چطور می‌توان جرأت کرد و دربارهٔ امری جدی با کشورهایی نظیر ایران و کرهٔ شمالی مذاکره کرد یا تضمینی به آنها داد، آن هم وقتی وعده‌ به کشورهایی که داوطلبانه خلع‌سلاح شده‌اند نقض شده و تضمین‌های ارائه شده بی‌دوام بوده‌اند؟ بنابراین درس‌ها اینهاست. و تا وقتی این درس‌ها را یاد نگیریم، نه‌تنها اوکراین بلکه همهٔ ما محکوم به تکرار همین وضعیت به‌صورتی زشت‌تر و هولناک‌تریم.

یورونیوز: و این هشدار مهمی است. خانم کیتاروویچ آیا فکر می‌کنید اروپا باتوجه به درس‌هایی که گرفته آیا می‌توانسته در سال ۲۰۱۴ عملکرد بهتری داشته باشد؟

کولیندا گرابار کیتاروویچ: بله، البته. فکر می‌کنم ما در قبال آنچه امروز در اوکراین می‌گذرد مسئولیت جمعی داریم، یعنی در قبال این تهاجم آشکار که در ۲۴ فوریه آغاز شده. من معتقدم که واکنش جمعی‌مان در سال ۲۰۱۴ کُند بوده و به اندازهٔ کافی قدرت نداشته. اما برعکس واکنشی که پس از آغاز علنی جنگ علیه اوکراین شاهدش بودیم، یعنی واکنش اتحادیه اروپا و ناتو و جامعهٔ جهانی، واکنشی بود که پوتین انتظار سرعت و شدت آن را نداشت. اکنون مسئله امتداد این واکنش مطرح است، با نگاه به وضعیت فعلی اوکراین و با فرض این‌که پیروزی مستقیم نظامی حاصل نشود، تنها راهی که باقی می‌ماند راه حل دیپلماتیک است. من شخصا هیچگونه آمادگی‌ای برای این راه‌حل نمی‌بینم، به‌خصوص از سوی پوتین، در حالی که به‌نظرم زمان به سود اوست. او ابزار کش‌دادن جنگ را دارد. تحریم‌ها به اقتصاد روسیه ضربه زده و باید اینها را در ترکیب با مسائل نظامی و دیپلماتیک و دیگر مسائل دید.

پوتین خود را برای یک جنگ فرسایشی در اوکراین آماده می‌کند، جنگی ویرانگر که به بهای بسیار گزاف نتایجی به بار می‌آورد، یعنی فرسایش اتحادیه اروپا و فرسوده‌کردن همبستگی و اهداف غرب و دیگر نقاط جهان. چراکه با اوج‌گیری بهای انرژی، و افزایش تورم و سلاح‌کردنِ خوراک و انرژی، بی‌شک در زمستان پیش رو نارضایتی‌هایی در کشورهای ما به‌وجود می‌آید. بنابراین فکر می‌کنم بسیار مهم است که دولت‌ها بتوانند اثرات این بحران را به‌خصوص برای بخش آسیب‌پذیر اجتماع در کشورهایشان کاهش دهند. خود من وقتی به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینم که در زمان آغاز جنگ ۲۳ ساله بودم، و موقع خوابیدن صدای انفجارهایی را که از ۲۰ کیلومتری زاگرب می‌آمد را ‌می‌شنیدم و شکرگزارِ خانهٔ گرمم بودم. اما این تجربه‌ها زود از یاد می‌رود، و ما در اروپا مدتهای طولانی دلخوش بوده‌ایم که صلح و امنیت برقرار خواهد بود،‌ و صلح را مسلّم فرض می‌کردیم، به‌خصوص نسل جوانی که شاهد جنگ و ویرانی نبود. بنابراین فکر می‌کنم که پیغام اصلی‌ امروز ما باید این باشد که همه به این وضعیت فکر کنند و ببینند که مردم اوکراین دارند جان می‌دهند و ما به‌خاطر حفظ ارزش‌هایی که باورشان داریم باید کمی از آسایش و رفاه خودمان بزنیم. حتی اگر به دموکراسی لیبرال هم اعتقادی نداشته باشیم باید پشتیبان قانون بین‌الملل، حق حاکمیت کشورها، حفظ تمامیت ارضی، و همچنین حق هر فرد و ملتی برای انتخاب آیندهٔ خود باشیم. بنابراین پیغام من به نسل جوان این است که نباید بگذاریم قلدرها دنیا را اداره کنند.

یورونیوز: آقای کواش‌نی‌یِو‌سکی مایلم نظر شما را دراین‌باره جویا شوم. دربارهٔ وحدت کشورها باید گفت اتحادیهٔ اروپا در ماه مارس شاهد همبستگی دولت‌ها بود و تصمیماتی با سرعت بی‌سابقه گرفته شد. اما آیا این انگیزه هنوز هم پابرجاست؟

الکساندر کواش‌نی‌یِو‌سکی: خب این مسئلهٔ بعدی است که شاید بتوان آن را نوعی موفقیت برای پوتین به‌شمار آورد. ما پیش از این هرگز تا این حد متحد نبودیم، و حالا به‌خاطر تهاجم بی‌سابقه به اوکراین با هم متحد شده‌ایم و این نخستین ارزش بسیار مهم ماست و باید این اتحاد را حفظ کرد. جوانان زیادی اینجا حاضرند،‌ پس بیایید به یاد داشته باشیم که اروپای متحد نه‌تنها قوی‌تر بلکه بهتر هم هست. اگر بنا باشد اروپا تجزیه شود ما در قرن بیست‌ویکم که شاهد فرآیند جهانی‌شدن است بختی نخواهیم داشت. روسیه دشمن و چین هم رقیبی قوی است و احتمالا در ماه‌های آینده با تجاوز به تایوان ما چین را هم به چشم دشمن خواهیم دید. بنابراین نخستین پیام ما این است که اروپای متحد قوی‌تر و بهتر است، و این فضایی برای همهٔ ما و شما نسل جوان است. دراین‌باره متأسفم، اما زندگی زندگی است و صبر مردم بسیار کم است، به همین خاطر من بسیار نگران اتفاقاتی هستم که در زمستان خواهد افتاد. چراکه بحران انرژی از راه می‌رسد و گریزی از آن نیست. احتمالا در مناطقی خاموشی برق خواهیم داشت، تورم بیشتر می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود و مسائلی از این دست پیش می‌آید. اما درک این نکته در این دوران دشوار بسیار مهم است که ما در کنار اوکراین برای مهمترین ارزش‌ها‌ یعنی حفظ دموکراسی و حق حاکمیت، احترام، حقوق بشر و شأن انسانی مبارزه می‌کنیم. اما نه‌تنها غرب اروپا بلکه کشور من لهستان نیز پس از ۳۰ سال تحول سازنده و موفق، کشوری است که روز‌به‌روز مصرف‌گراتر شده. بنابراین پذیرش این‌که شرایط زندگی بدتر شود چندان برای مردم آسان نیست. اما لازم است درک کنیم که در دوره‌ای از تاریخ به سر می‌بریم که باید رنج را تحمل کرد، چراکه برای ارزش‌ها و مسائل بسیار مهمتری می‌جنگیم. نسل من و شما هرگز با چنین چالشی روبه‌رو نبوده. نسل پدران و اجداد ما هر ۱۰ یا ۲۰ سال با جنگ و درگیری و فقر و قطحی دست‌به‌گریبان بودند. و این جنگ هم چالش واقعی همهٔ ماست. و باید از این آزمون سربلند بیرون بیاییم چراکه برای آیندهٔ ما مهم است.

و آخرین نکته دربارهٔ روسیه این است که من در تعدادی از بحث‌ها شرکت کردم و یکی از مسائل بحث‌انگیز این بوده که آیا جنگ فعلی، جنگ روسیه علیه اوکراین است یا جنگ پوتین علیه اوکراین؟ چراکه برای همه ما آسان‌تر بوده که بگوییم جنگِ پوتین است. چون او خیال دارد روسیهٔ کبیر را احیا کند و امپراتوری‌اش را از نو بسازد، و البته برای بازسازی امپراتوری نیازمند کشور بزرگی نظیر اوکراین و نیز بلاروس و کشورهای آسیای میانه است. احتمالا به‌نظر می‌آید که اگر روزی پوتین در کرملین نباشد و کس دیگری به‌جایش بنشیند وضعیت بهتری خواهیم داشت و می‌توانیم فصل تازه‌ای را در رابطه با روسیه باز کنیم. اما با شناختی که من از روسیه دارم و کتاب‌هایی که دراین‌باره خوانده‌ام باید چنان که خانم «آن اپل‌بام» گفته بود بگوییم که تاریخ لیبرال روسیه صفر است: یعنی هرگز وجود نداشته. البته اندیشه‌ها و رهبران لیبرالی در کار بوده‌اند اما هرگز راه به جایی نبرده‌اند. بنابراین به نظر من متأسفانه مشکل این است. این جنگ روسیه است، و به درکِ روسیه از جهان و جایگاه این کشور در جهان مربوط است. حس امپریالیستی بسیاری در این کشور موجود است، و روسیه هرگز نخواسته علنا دربارهٔ مسائل گذشته یعنی دوران تزاری و دوران شوروی سابق بحث کند. فکر عظمت روسیه و خاک این کشور متأسفانه در عمق ذهنیت روسی جا گرفته. چرا دراین‌باره حرف می‌زنم؟ چون باید آماده باشیم که حتی اگر ریاست جمهوری پوتین تمام شد و نسل بعدی رهبران روسیه از راه رسیدند، وضعیت، مخصوصا دربارهٔ اوکراین احتمالا همین است. چون به‌خاطر طرز فکر روس‌ها دربارهٔ عظمت کشورشان و نقش آن در جهان، با وجود پوتین یا جانشینان او، روسیه خواهان کنترل کامل بر اوکراین خواهد بود، و این درگیری برای مدتی بسیار طولانی ادامه خواهد داشت. اما ما می‌توانیم پیروز شویم و یولیا به نکات بسیار مهمی اشاره کرد. اگر پشتیبان اوکراین باشیم و به آن سلاح برسانیم و از آن به‌خوبی حمایت مالی کنیم، با توجه به عزم و اراده و شجاعت اوکراینی‌ها و مهارت‌شان در استفاده از سلاح‌های تازه، این شانس هست که در نبرد بین دموکراسی و تفکر خودکامه، اوکراین مسبب پیروزی همهٔ ما شود و دموکراسی برای ده‌های آینده شانسی داشته باشد. این یکی از دلایل حمایت از اوکراین است و دلیل بعد البته حفظ وحدت خودمان است. بدون همبستگی غرب، یعنی اتحادیه اروپا و ایالات متحده، ما بختی برای پیروزی در رویارویی میان دموکراسی و خودکامگی نداریم.

This comment was minimized by the moderator on the site

روسیه
«مغز پوتین»؛ الکساندر دوگین کیست؟ از نظرات او درباره حمله روسیه به اوکراین چه می‌دانیم؟ Access to the commentsنظرها
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۲۳/۰۸/۲۰۲۲ - ۰۵:۴۳

انفجار خودرویی در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه که منجر به کشته شدن دختر الکساندر دوگین، نظریه‌پرداز روس شد گمانه‌زنی‌هایی را درباره هدف اصلی این حمله پدید آورده است. در بسیاری از گمانه‌زنی‌ها از شخص الکساندر دوگین به عنوان هدف اصلی حمله‌ای یاد شود که جان داریا دوگینا، دختر او را گرفت. الکساندر دوگین، فیلسوف سرشناس و ملی‌گرای افراطی روس از جمله حامیان ایجاد امپراتوری نوین روسیه و طرفدار حمله نظامی به اوکراین است. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که این نظریه‌پرداز ۶۰ ساله نفوذ زیادی بر روی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دارد. در مقابل عده‌ای دیگر با اشاره به اینکه الکساندر دوگین سمت رسمی در حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین ندارد بر این باور هستند که درباره دامنه نفوذ او اغراق شده است.
الکساندر دوگین در آثارش رابطه پر افت و خیز مسکو با کشورهای غربی را پیش‌بینی کرده بود. او در سال ۱۹۹۷ در یکی از کتابهایش طرحی را تببین کرد که محور آن ایجاد تفرقه بین کشورهای غربی و در عین حال افزایش وابستگی اقتصادی کشورهای اروپایی به روسیه بود. اوکراینی‌ها باید درک کنند که ما آنها را به ایجاد یک قدرت روسی جدید و بزرگ فرا می‌خوانیم، همچنین بلاروسی‌ها، قزاق‌ها، ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها و گرجستانی‌ها و همه کسانی که نه تنها با ما بودند و هستند بلکه با ما خواهند بود.
الکساندر دوگین «مغز پوتین» و «پیشگوی فاشیست»
هر چند الکساندر دوگین ارتباط مستقیمی با دستگاه سیاست خارجی روسیه ندارد اما در برخی از رسانه‌های بین‌المللی از او به عنوان «مغز پوتین» یاد شده است. گروهی از صاحبنظران بر این اعتقاد هستند که برای درک جهان‌بینی ولادیمیر پوتین و جایگاهی که او برای روسیه متصور است باید به نوشته‌های الکساندر دوگین به عنوان یک چهره راست افراطی مراجعه کرد. به عنوان مثال دیوید وان درهلی در یادداشتی که سه ماه پیش در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد الکساندر دوگین را «یک پیشگوی فاشیست» و هوادار یک «امپراتوری حداکثری روسی» خوانده است.
دختر ایدئولوگ و «راسپوتین پوتین» در انفجار خودرو کشته شد
دیوید وان درهلی در ادامه نوشته است که نشانه‌های نفوذ الکساندر دوگین در تصمیم‌گیری مقامات روسیه را می‌توان در سخنرانی ماه فوریه ولادیمیر پوتین همزمان با آغاز تهاجم نظامی به اوکراین مشاهده کرد. الکساندر دوگین در نظریه‌های خود از «روسیه جدید» سخن می‌گوید. عبارتی که مسکو در توجیه الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ از آن استفاده کرد. کرملین بارها از واژگان و ادبیات الکساندر دوگین استفاده کرده است. الکساندر دوگین ماه مه سال جاری در یکی از نوشته‌های خود تاکید کرده بود که اوکراین باید «بخشی جدایی ناپذیر و بنیادی» از «روسیه جدید، جاودانی، واقعی و ژرف» باشد.

دیدگاه‌های ژئوپولیتیک الکساندر دوگین
او بر این باور است که روسیه کشوری با ارزش‌های سنتی همراه با رهبری اقتدارگرا است. وی ارزش‌های غربی و لیبرال را مذموم می‌داند. دیوید وان درهلی در یادداشت خود در واشنگتن پست از الکساندر دوگین به عنوان «محصول دوره پایانی زوال اتحاد جماهیر شوروی سابق» یاد می‌کند. به گفته وی الکساندر دوگین در توضیح وضع کنونی روسیه برای آن گذشته‌ای «پرشکوه و نیرومند» متصور می‌شود. مارلن لاروئل، تاریخدان فرانسوی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ استفاده از عبارت «روسیه جدید» را بخشی از «اسطوره‌سازی ملی‌گرایی روس» توصیف کرده بود. الکساندر دوگین و همفکرانش این عبارت را در فضای سیاسی و اجتماعی روسیه جا انداختند و حالا دیگر «روسیه جدید» یکی از قطعات پازل تبلیغات سیاسی کرملین است. الکساندر دوگین در کتاب «بنیادهای ژئوپولیتیک؛ آینده ژئوپولیتیک روسیه» که در سال ۱۹۹۷ به چاپ رسید با انتقاد شدید از نفوذ آمریکا در اوراسیا خواستار بازسازی اقتدار روسیه در منطقه شده بود. او همچنین از تصرف مناطقی از کشورهای منطقه در کتابش حمایت کرده بود. واشنگتن در سال ۲۰۱۵ تحریم‌هایی را علیه الکساندر دوگین وضع کرد. آمریکا دلیل وضع این تحریم‌ها را «مسئولیت و همدستی در اقدام‌ها و سیاست‌هایی» اعلام کرد که «صلح، امنیت، ثبات، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» را تهدید می‌کند. با این حال الکساندر دوگین سه ماه پیش نوشته بود: «اوکراینی‌ها باید درک کنند که ما آنها را به ایجاد یک قدرت روسی جدید و بزرگ فرا می‌خوانیم، همچنین بلاروسی‌ها، قزاق‌ها، ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها و گرجستانی‌ها و همه کسانی که نه تنها با ما بودند و هستند بلکه با ما خواهند بود.»

دوگین و دفاع از نفوذ تخریبگرانه در غرب
الکساندر دوگین در «بنیادهای ژئوپولیتیک؛ آینده ژئوپولیتیک روسیه» از تصرف خاک گرجستان و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه دفاع کرده است. وی همچنین دو دهه پیش از برکسیت و راهیابی دونالد ترامپ به کاخ‌سفید از شکاف بین بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی و در داخل آمریکا سخن گفته بود. این نظریه‌پرداز روس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را «یک پیروزی برای روسیه» خوانده بود. یک اندیشکده آمریکایی با گرایش راست افراطی در سال ۲۰۱۴ از الکساندر دوگین برای شرکت در کنفرانسی در مجارستان دعوت کرده بود اما او به دلیل تحریم‌های ایالات متحده نتوانست در این نشست شرکت کند. دولت کنونی آمریکا بر این باور است که الکساندر دوگین همچنان نقشی «شرورانه» در امور کشورهای غربی ایفا می‌کند. به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده «دوگین یک پایگاه اینترنتی به نام ژئوپولیتیکا را کنترل می‌کند که به مرکزی برای ملی‌گراهای افراطی روس برای پخش اخبار جعلی و تبلیغات سیاسی تبدیل شده است.» الکساندر دوگین یک روز پیش از کشته شدن دخترش در کانال تلگرام خود خواستار گسترش ابعاد جنگ در اوکراین شده بود.

This comment was minimized by the moderator on the site

طرح روسیه برای ضمیمه کردن مناطق اشغالی اوکراین؛ «کرملین در تدارک برگزاری همه‌پرسی است»
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۲۱/۰۷/۲۰۲۲ - ۱۲:۴۹
بلومبرگ به نقل منابع آگاه در امور روسیه از آغاز تدارک کرملین برای برگزاری همه‌پرسی (رفراندوم) در مناطق اشتغالی اوکراین با هدف فراهم کردن زمینه الحاق آنها به خاک روسیه خبر داد.

به گفته آنها، این پروژه از سوی سرگئی کرینکو، نخست وزیر پیشین و معاون کنونی نهاد ریاست جمهوری روسیه، با تمرکز بر مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و همچنین مناطق جنوبی خرسون و زاپروژیا مدیریت می‌شود. پروژه‌ای که قصد دارد برگزاری همه‌پرسی الحاق به خاک روسیه را تا اوایل سپتامبر تضمین و روسیه نیز بتواند تا اواسط سپتامبر این مناطق را ضمیمه خاک خود اعلام کند.

بلومبرگ همچنین گزارش داده که پیشروی‌های اخیر ارتش روسیه در خاک اوکراین موتور محرکه اصلی اجرای این پروژه و عدم تمایل مسکو برای واگذاری مناطق اشغال شده در قالب طرح صلح شده است.

روسیه در برخی مناطق اشغالی مقام‌های تحت حمایت خود را مسئول اداره امور کرده و حتی روبل را به عنوان واحد پول به جریان انداخته است. همچنین توزیع گذرنامه روسی نیز در میان مردم مناطق تحت اشغال آغاز شده است.

تکرار سناریوی گرجستان با صدور صدها هزار پاسپورت روسی به ساکنان مناطق جدایی‌طلب اوکراین
البته کرملین برنامه‌ریزی برای برگزاری رفراندوم در مناطق اشغالی را تکذیب می‌کند. با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید: «تعیین سرنوشت آینده این مردم [مناطق اشغالی اوکراین] در دست خودشان است. بنابراین می‌توانند بر اساس تصمیم خودشان همه‌پرسی برگزار کنند.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی اشغال شبه‌جزیره کریمه نیز اقدام به برگزاری همه‌پرسی الحاق کرد که در نتیجه اعلام رای مثبت اکثریت مردم، پارلمان جمهوری کریمه نیز به‌طور رسمی استقلال این جمهوری کریمه از اوکراین را اعلام و خواهان پیوستن به روسیه شد. البته غرب همواره در با ابراز تردید در سلامت برگزاری این رفراندوم، اشغال و الحاق این شبه‌جزیره اوکراین به خاک روسیه را محکوم کرده است.

This comment was minimized by the moderator on the site

مواظب شیطنت روس‌ها باشیم

در اخبار آمده که روسها می‌خواهند از ایران پهباد بخرند تا در جنگ اوکراین استفاده کنند؛ گویا تعدادی از آنها را خریده و از کارآیی آن تعریف کرده‌اند!

اما به‌نطر می‌رسد هدف روسها از تعریف و تمجید پهبادهای ایرانی درگیر کردن ایران در جنگ اوکراین و تحمیل بخشی از هزینه آن جنگ بر دوش ملت ایران است و گرنه کشوری که تکنولوِژی پیشرفته هواپیماهای شکاری میگ و سوخو را دارد و در قلب فضا با سفینه‌های پیشرفته امریکایی رقابت می‌کند بعید است محتاج پهباد ایرانی باشد.
از این‌رو، می‌توان دریافت روسیه پوتین در جنگ پر هزینه اوکراین در گِل فرو رفته و به‌دنبال کشوری می‌گردد که بخشی از بار خود را به دوش او بیندازد(هر چند به قیمت کوچک کردن و محتاج نشان دادن خود). این تعریف و تمجیدها از صنعت پهبادی ایران شیطنت روسها برای فریب ملت ایران است!

پوتین کیست و چه کرد؟

پوتین برای حفظ منافع کشورش و بازگرداندن این کشور از هم فروپاشیده به قدرت گذشته و پایان بخشیدن به هرج و مرج، تلاش‌های فراوان کرد و بی تردید نام او در ردیف یکی از رهبران بزرگ و خدمتگزار روسیه ثبت خواهد شد.
پوتین ورزشکار، با سواد، روشنفکر و سیاست‌مداری کم نظیر است.
من روسیه‌ی پیش از فروپاشی و پس از فروپاشی را دیده‌ام و می‌دانم که پوتین چه خدمات شگرفی برای مجد و عظمت روسیه انجام داده. او تمامی فرصت‌هایی که می‌توانست ایران را در منطقه قدرتمند و باثبات و ثروتمند نماید، از بین برد.
از ضعف مسئولان و توهمات و خودبزرگ بینی‌های ایشان، بهره‌های وافری برد.
او با ایجاد انحراف در افکار سیاسی دولت‌مردان جمهوری اسلامی، آنان را به بی‌راهه هدایت کرد و اجازه نداد ملت ایران از فرصت‌های پیش آمده برای آبادی و رفاه و آسایش خود بهره ببرد.
او از جمهوری اسلامی به عنوان ابزاری علیه آمریکا و غرب استفاده کرد و در تمامی تعاملات سیاسی از برگ ایران برای منافع ملی کشور خود استفاده کرد.
پوتین هیچ‌گونه امتیازی و خدمتی به ایران و ایرانی نکرد و تنها از منویات و خواسته‌های پوچ و تو خالی کوتوله‌های احمق سیاسی در ایران حمایت کرد تا هر قدر می‌توانند فریاد 'مرگ بر آمریکا' بزنند.
او با اسراییل که به زعم جمهوری اسلامی، دشمنی خیالی نامیده می‌شد، بهترین روابط سیاسی را برقرار کرد و با ایجاد توازن قوا در سوریه به دریای مدیترانه راه یافت.
وی با یک دست به اسرائیل اجازه داد که پایگاه‌های جمهوری اسلامی را ویران و نیروهای ایرانی را قتل عام کند و با دست دیگر به رهبر ایران قرآن اهدا می‌نمود و ابراز دوستی می‌کرد و از ایدئولوژی اسلامی آنان در فتح جهان دفاع می‌کرد، در حالی که مسلمانان کشور خود را در چچن قتل عام و سرکوب و نابود می‌نمود.
پوتین با وعده‌های پوشالی سهم 50 درصدی دریای مازندران را از تصرف ایران خارج و به ایرانیان تبسم تحویل می‌داد.
پوتین راه هرگونه مذاکره ایران با قدرت‌های غربی و کشور‌های منطقه را مسدود کرد تا یک ایران ضعیف و درمانده را به آغوش بکشد.
او به بهانه‌ی دفاع از برنامه اتمی ایران و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، میلیاردها دلار از ایران رشوه گرفت و در نهایت سیستم اتمی ویران شده کشور خودش را بازسازی و احیا کرد.
پوتین با نابودی صنعت نفت و گاز ایران و باز کردن بازار انرژی خود به اروپا، تمام دستاوردهای صنعتی ایران در پنجاه سال گذشته را نابود و بازار چین را به روی مردم ایران گشود.
بی هیچ شک وتردیدی نزدیک به نیمی از ارزش صادرات ارزی روسیه با همکاری ونوکری سردمداران حکومت ایران فراهم شده است . او جلو صادرات گاز ایران به اروپا راگرفت و روسیه را به تنها منبع صادرات گاز جهان تبدیل کرد ،کاری که تنها با نوکری وحماقت سردمداران حکومت ایران امکان پذیر شد .پوتین ایران را به سوی تحریم نفت هل داد تا تمامی سهم صادرات نفت ایران نصیب روسیه شود .یعنی ایران مهم ترین عضو اپک تمام جایگاه صادرات نفتش را ازدست داد


او از منابع مالی ایران، معادن طلای ایران، انرژی اتمی ایران، نظام دفاعی ایران و بنادر و فرودگاه‌های ایران نهایت بهره‌برداری را برد و در عوض همسو با جهان به تحریم‌های ایران رای داد و هرگز تمام قد در حمایت از ایران قدمی برنداشت، حتی در تهیه‌ی واکسن کرونا که جان میلیون‌ها ایرانی را تهدید می‌کرد و به کام مرگ فرستاد کار مهمی انجام نداد....!
و تمام این قبیل اعمال، سیاست نام دارد، سیاستی کثیف که رفاه و پیشرفت کشور خویش می‌خواهد و ..
افشا شدن چندین مطلب مهم از گزارش شگفت انگیزی که نیویورک تایمز امروز از تعویق انتشار آن بخاطر مسائل ملی خبر داد، نشان می‌دهد که پوتین از کارت ایران به بهترین وجه برای خود در زمان ترامپ استفاده کرده است.
در این گزارش آمده بود که چگونه پوتین، ترامپ را برای بیرون رفتن از برجام ترغیب کرده بود و همزمان به او اطمینان داده بود که در این مدت ایران هیچگاه نمیتواند به هیچ سلاح اتمی دست پیدا کند.
این گزارش می‌گوید دلیل اطمینان پوتین نفوذ غیر قابل باور جاسوسان روسیه در بدنه سپاه پاسدارن و وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی است که سازمانهای اطلاعاتی روسیه کاملأ بروی این دو نهاد انقلابی مهم ایران تسلط داشته و دارند.
دزدیدن اطلاعات هسته ای ایران و ترور دانشمندان آن توسط اسرائیل نیز نتیجه کمکهای اطلاعاتی و نظامی روسیه با اسرائیل بخاطر این توافقات پنهانی پوتین و آمریکا بوده است.
روسیه در این مدت توانسته است نه تنها پای خود را در سوریه محکم کند بلکه شریکی قابل اطمینان برای اسرائیل شود.
مفسران شبکه های اجتماعی میگویند اگر این گزارش به طور کامل منتشر شود زلزله‌ای سیاسی در چندین کشور بوجود می آورد*_

مرگ بر امریکا گفتیم،
اما روسیه، ما را نابود کرد!!!

مسوولین کشور مسابقه کرملین رفتن ‌گذاشتند!!!
آیا آنجا دیکته می‌شود که، قرار است ایران قربانی شود!؟!؟!؟

ما تحریم شدیم و بازارنفت را از دست دادیم،
اما این روسیه بودکه ۴میلیون سهمیه صادرات نفت مارا تصاحب کرد و بلعید!!!

ما تحریم شدیم،
ولى روسیه بازار گاز و پتروشیمی اروپا را از ما قاپید و همه را از آن خود کرد!!!

ماتحریم شدیم،
ولی روسیه برصندلی اوپک نشست و ما را از میدان به درکرد!!!

جوانان ما در سوریه شهیدشدند و سرمایه ما به فنا رفت؛
ولی سوریه را روسیه بلعید و کنار اروپا پایگاه درست کرد و موشک قاره پیما نصب نمود!!!

با همکاری با اسراییل و قفل کردن إس سیصد( S-300)، روسيه ما را سیبل هواپیماهای اسراییل کرد!!!

روس حاضر نشد از ما گوجه و تربچه بخرد از ترکیه خرید تا بازار گاز ترکیه را هم ببلعد!!!

جهانگردان او بجای فرودگاه اصفهان در فرودگاه استانبول پیاده می‌شوند چون قرار نیست دلاری درایران خرج شود!!!

ما هنوز مرگ بر آمریکا می‌گویم، تا‌ مسوولین ما به نوبه خود سوار هواپیما شده و به مسکو روند تا عموپوتین ارشاد فرماید، برنامه بعدی جهت ویرانی ایران چه خواهد بود!؟!؟!؟

This comment was minimized by the moderator on the site

21 خرداد 1401) اکراینی ها به نظر می رسد می خواهند سمبل مقاومت ملی در برابر تجاوز ابرقدرت ها در قرن حاضر بشوند که این چنین سنگر به سنگر در برابر مجهزترین و خشن ترین ارتش دنیا در حال نبرد هستند :
وزارت دفاع بریتانیا: درگیری‌های شدید خیابانی در سورودونتسک اوکراین ادامه دارد
وزارت دفاع بریتانیا در آخرین به‌روزرسانی اطلاعاتی خود اعلام کرد که درگیری‌های شدید خیابانی در شهر کلیدی سورودونتسک در شرق این کشور ادامه دارد و هر دو طرف اوکراینی و روسیه احتمالاً متحمل تعداد زیادی تلفات شده‌اند.
وزارت دفاع بریتانیا همچنین می‌گوید، با این حال، نیروهای روسی پیشروی به سمت جنوب این شهررا نداشته‌اند.
این گزارش می‌افزاید که روسیه در تلاش است تا با بکارگیری توانمندی‌های توپخانه‌ای و هوایی خود، بر نیروهای دفاعی اوکراین، غلبه کند.
وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید روسیه با کمبود موشک‌های دقیق و مدرن روبرو شده و به همین دلیل موشک‌هایی را بکار می‌برد که به منظور نابودی ناوهای هواپیمابر با استفاده از کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند.
براساس گفته‌های وزارت دفاع بریتانیا، زمانی که این موشک‌ها با کلاهک معمولی بر اهداف زمینی استفاده می‌شوند غیر دقیق است و باعث خسارات قابل توجه و تلفات زیاد غیرنظامیان می‌شود.

This comment was minimized by the moderator on the site

«ملی‌گرا» یا «وطن‌پرست»؛ آخرین مدافعان ماریوپل چه کسانی بودند؟ Access to the commentsنظرها
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۲۱/۰۵/۲۰۲۲ - ۱۹:۰۸

نیروهای اوکراینی که به مدت چند هفته در کارخانه «آزوف‌ستال» در ماریوپل در برابر نظامیان روسیه مقاومت کردند اکنون به اسارت آنها درآمده‌اند.
این نیروها ترکیبی از سربازان کارکشته، گارد مرزی، یگان گارد ملی و داوطلبانی بودند که در آستانه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مسلح شده بودند. در حالی که روسیه از تصرف کامل ماریوپل سخن می‌گوید مقامات اوکراین سقوط این شهر را تائید نکرده‌اند. آنها پیش از این گفته بودند که جنگجویان مستقر در «آزوف‌ستال» ماموریت خود را به پایان برده‌اند و از محل تخلیه شده‌اند.

مسئولان اوکراین از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور از این جنگجویان به عنوان «قهرمان» ستایش کرده‌اند. اما این «قهرمانان» که اکنون با سرنوشت نامعلومی روبرو هستند که بودند و چه دستاوردی داشتند؟
مدافعان ماریوپل در برابر ارتش روسیه چه کسانی بودند؟
وزارت دفاع روسیه می‌گوید که در مجموع ۲۴۳۹ جنگجوی اوکراینی مستقر در مجتمع صنعتی «آزوف‌ستال» از روز دوشنبه تاکنون خود را تسلیم کرده‌اند. این رقم شامل بیش از ۵۰۰ جنگجویی می‌شود که به گزارش یکی از خبرگزاری‌های روسیه روز جمعه خود را تسلیم کردند.

به گفته مقام‌های اوکراین جنگجویانی که در مجتمع صنعتی «آزوف‌ستال» در برابر ارتش روسیه مقاومت کردند از واحدهای مختلف نظامی و انتظامی گردهم آمده بودند. مقاومت آنها در برابر ارتش روسیه در حالی ادامه پیدا کرده بود که شماری از غیرنظامیان ماریوپل در زیرزمین و تونل‌های این مجموعه صنعتی پناه گرفته بودند.

گروهی از این جنگجویان اوکراینی اعضای گردان آزوف بودند که بخشی از گارد ملی اوکراین محسوب می‌شود. تیپ سی و ششم نظامیان ویژه نیروی دریایی اوکراین و تیپ دوازدهم گارد ملی از دیگر اعضای نیروهای اوکراینی مستقر در «آزوف‌ستال» بودند. شماری از افسران پلیس اوکراین به همراه گروه‌های دفاع سرزمینی که در آستانه تهاجم روسیه تشکیل شده بودند نیز در کنار این نیروها دیده می‌شدند.


این مجموعه از ابتدای جنگ وظیفه دفاع از بندر ماریوپل را برعهده داشتند.

گارد ملی اوکراین به دلیل حضور گردان آزوف و گرایش راست افراطی آنها مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

نقش و اهمیت باتالیون آزوف در جنگ اوکراین؛ آیا اعضای این گروه نئونازی‌ هستند؟
چرا روسیه مدافعان ماریوپل را «ملی‌گرا» می‌خواند؟
سخنگوی وزارت دفاع روسیه از جنگجویان گردان آزوف به عنوان «نازی‌ها» یاد کرد. او همچنین مدعی شد که فرمانده گردان آزوف با خودروی رزهی از خارج از محل منتقل شد زیرا ساکنان محلی «به دلیل قساوت‌های متعدد» از وی «نفرت» دارند.

تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه گردان آزوف با غیرنظامیان اوکراینی بدرفتاری کرده باشد به دست نیامده است. گردان آزوف بارها ویدئوهایی را منتشر کرده بود که اعضای آن را در حال کمک به غیرنظامیان در «آزوف‌استال» نشان می‌داد.

این در حالی است که مقامات و رسانه‌های روسیه بارها ادعاهایی منفی درباره گردان آزوف مطرح کرده بودند.

اعضای اولیه گردان آزوف از گروه‌های راست افراطی بودند. آنها همچنین به دلیل روش‌های مبارزه‌شان مورد انتقاد قرار می‌گرفتند. اعضای کنونی گردان آزوف ادعای افراطی‌گرایی و ملی‌گرایی علیه خود را رد می‌کنند. معاون فرمانده گردان آزوف اخیرا در جریان مصاحبه‌ای از «آزوف‌ستال» گفته بود که خود را «وطن‌پرست» می‌داند و این صفت را به «ملی‌گرا» ترجیح می‌دهد.

دستاورد جنگجویان اوکراینی مستقر در «آزوف‌ستال» چه بود؟
شهر ماریوپل طی نزدیک به سه ماه گذشته به نماد مقاومت اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه تبدیل شده بود. مقامات اوکراین بارها بر اهمیت و نقش جنگجویان مستقر در «آزوف‌ستال» در جلوگیری از پیشروی ارتش روسیه تاکید کرده بودند.

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل گفته بود که نیروهای اوکراینی مستقر در «آزوف‌ستال» به شکل «چشم‌گیری» روند پیشروی ارتش روسیه در جنوب شرقی اوکراین را کند کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی پس از صدور دستور تسلیم شدن نیروهای مستقر در «آزوف‌ستال» گفته بود که اوکراین به «قهرمانان زنده اوکراینی» نیاز دارد و این از «اصول» این کشور است.

به این ترتیب مقامات اوکراین حالا امیدوار هستند تا بتوانند در جریان مبادله اسرا نیروهایی را که چند هفته در «آزوف‌ستال» در برابر روس‌ها مقاومت کردند تحویل بگیرند. هرچند تلاش‌هایی در سطح دومای روسیه در جریان است تا مبادله اسرای «آزوف‌ستال» با اسرای روس را ممنوع کند.

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگ در شرق اروپا؛ نظامیان اوکراین به مرز روسیه رسیدند
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۷/۰۵/۲۰۲۲ - ۰۷:۰۵

هشتاد و دو روز قبل ارتش روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین جنگی را در شرق اروپا آغاز کرد که بعد از نزدیک به سه ماه همچنان ادامه دارد.
ارتش روسیه همچنان به تلاش‌های خود به تسلیم کردن نیروهای اوکراینی در کارخانه آزوف‌ستال در ماریوپل ادامه می‌دهد تا بتواند این منطقه را به طور کامل فتح کند.
همزمان نیروهای اوکراینی همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر در حالی که روسیه تلاش می‌کند نیروهای اوکراینی را در دونباس محاصره کند با یک ضد حمله در اطراف شهر ایزیوم از سوی نیروهای اوکراینی مواجه شده است.
در صحنه سیاسی نیز سوئد و فنلاند رسما درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه داده‌اند؛ تصمیمی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در آینده معادلات امنیتی شمال اروپا و حوزه دریای بالتیک در آینده بر جا بگذارد. ترکیه با این تصمیم مخالفت کرده و روسیه هم به این دو کشور اسکاندیناوی هشدار داده پیوستن به ناتو برای استکهلم و هلسینکی عواقبی در پی خواهد داشت.
آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز دوشنبه شانزدهم ماه مه ۲۰۲۲ (۱۶ اردیبهشت) را در این گزارش دنبال کنید.

This comment was minimized by the moderator on the site

عملیات خروج غیرنظامیان از کارخانه فولاد ماریوپل پایان یافت
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۸/۰۵/۲۰۲۲ - ۰۹:۳۹
بندر ماریوپل

تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین که محکومیت جامعه جهانی و اغلب نهاد‌های بین المللی را به همراه داشته روز یکشنبه، هشتم مه وارد هفتاد و چهارمین روز خود شد. وضعیت بحرانی غیرنظامیان پناه‌گرفته در کارخانه فولاد شهر محاصره و اشغال شده ماریوپل طی روزهای اخیر به کانون اصلی خبرها در منطقه شرق اوکراین تبدیل شده است. گزارش‌ها از آن حکایت دارد که نزدیک به ۳۰۰ غیرنظامیان پناه گرفته در مجتمع صنعتی آزوفستال سرانجام با میانجی‌گری و هماهنگی امداد رسانان سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی به خارج از ماریوپل منتقل شده‌اند. مجتمع فولاد شهر آزوفستال که از چند هفته پیش تحت محاصره نیروهای روسیه درآمده آخرین سنگر نیروهای مقاومت اوکراین از جمله اعضای گردان آزوف است که به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلاش‌هایی دیپلماتیک برای فراهم کردن زمینه نجات آنها نیز در پیش گرفته شده است. رئیس جمهوری اوکراین شامگاه شنبه با انتشار پیامی تایید کرد که «غیرنظامیان از آزوفستال تخلیه شده‌اند» و اکنون تدارک لازم برای انجام مرحله دوم عملیات تخلیه شامل مجروحان و کادر پزشکی در پیش گرفته شده است.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز یکشنبه هشتم ماه مه ۲۰۲۲ را در این گزارش دنبال کنید.نیروهای مقاومت اوکراینی در آزوفستال: تسلیم شدن گزینه ما نیست سربازان اوکراینی که برای هفته‌های متمادی در تونل‌های زیرزمینی کارخانه بزرگ فولاد آزوفستال در ماریوپل سنگر گرفته‌اند بار دیگر تاکید کردند که سر تسلیم ندارند. یکی از نمایندگان این نیروها روز یکشنبه در جریان گفتگویی ویدیویی با رسانه‌ها از داخل کارخانه آزوفستال تاکید کرد که گزینه تسلیم شدن را نخواهند پذیرفت. فرانس‌پرس به نقل از یک افسر اطلاعاتی اوکراینی که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، آورده است: «تسلیم شدن گزینه ما نیست، زیرا روسیه به زندگی ما علاقه ای ندارد. آنها به زنده ماندن ما اهمیتی نمی دهند.»

چند سرباز آزوف حین آتش‌بس برای تخلیه غیرنظامیان از آزوفستال کشته شدند
یکی از اعضای گردان آزوف روز یکشنبه در گفتگویی ویدیویی با رسانه‌های خبری گفت که در جریان آتش‌بس وعده داده شده برای تخلیه غیرنظامیان از مجتمع فولاد آزوفستال در ماریوپل تعدادی از سربازان این گردان کشته شدند. وی در ادامه تصریح کرد: این امر در جریان حمله و تیراندازی به یک خودرو مورد استفاده برای تخلیه غیرنظامیان صورت گرفت و دو سرباز دیگر آزوف نیز در پی حمله یک پهپاد تهاجمی جان باختند. سرباز آزوف که به همراه دیگر هم‌رزمان خود در مجتمع فولاد شهر ماریوپل سنگر گفته سپس یادآور شد: «هیچ کس انتظار چنین مقاومتی را از سوی ما نداشت.» وی همچنین ضمن درخواست کمک تاکید کرد که : «شمار زیادی از غیرنظامیان و سربازان مجروح شده اند، ما کمک می خواهیم.»

This comment was minimized by the moderator on the site

8:01 am, 06/05/2022 روس‌ یا آمریکا؟؟؟!!!

حسین منوچهری؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه تهران،
۷ اسفند ۱۴۰۰

مردم اوکراین در حال تجربه پدیده‌ای هستند که ایرانیان حدود دو قرن غمبار با آن رو‌به‌رو بوده و هستند: *"جاه‌طلبی روس‌ها."

تجاوزات اخیر روسیه به اوکراین قصه و غصه‌ های تکراری برای ایرانیانی است که نمی‌خواهند نمیتوانند حافظه تاریخی خود را در جهت نیل به منافع شخصی به فراموشی بسپارند.

صد و یازده سال پیش، پس از پایان استبداد صغیر و فتح تهران توسط مشروطه‌ خواهان بود که روس‌ها به بهانه استخدام مورگان شوستر؛ مستشار آمریکایی به ایران اولتیماتوم دادند که در صورت عدم اخراج وی به ایران حمله خواهند کرد ،
با اینکه دولت مجلس شورای ملّی را که مخالف درخواست‌ روس‌ها بود منحل کرد و مورگان شوستر را نیز اخراج نمود؛ اما روس‌ها در ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۲۹۰ هجری‌شمسی (برابر با ۲۰ و ۲۱ دسامبر ۱۹۱۱م) به سه شهر تبریز، رشت و انزلی حمله‌ور شدند و نزدیک به ۱۲۰۰ تن از ایرانیان را به قتل رساندند و حتی صمد شجاع‌ الدوله رئیس ایل مقدم مراغه و از دشمنان مشروطیت را به حکمرانی تبریز گماردند.

پس از آنکه تبریز به دست آنان افتاد ،.....
در روزعاشورای محرم ۱۳۳۰ هجری‌قمری؛ چندین تن از مشروطه‌ خواهان در تبریز از جمله ثقةالاسلام تبریزی؛ روحانی مدافع مشروطه و منتقد دخالت روس‌ها در امور ایران را، در مقابل چشمان مردم، به دارهایی به رنگ پرچم روسیه آویختند. دو تن دیگر از این افراد، حسن و قدیر؛ فرزندان نوجوان علی موسیو؛ از بنیانگذاران فرقه اجتماعیه عامیون و دومین شهردار تبریز، بودند.

*پس از آن؛ سربازان روس مشغول عکس‌گرفتن در کنار اجساد بی‌جانِ به‌ دارآویخته شهدای مشروطه شدند

روایت تکان‌دهنده‌ای از "احمد کسروی" باقی‌مانده است تا امکان فراموشی این رخداد تلخ تاریخی برای ایرانیان غیرممکن شود. احمد کسروی که در زمان این رویداد، بیست و دو سال داشته و ساکن تبریز بوده است در کتاب "تاریخ هجده ساله آذربایجان،" این رخداد را اینچنین روایت می‌کند:

"روز دوشنبه دهم دی‌ماه تبریز را پراندوه‌ترین روزی بود. در این روز که دهم محرم نیز می‌بود؛ چون آفتاب برخاست، دسته انبوهی از سالدات [سرباز] و قزاق (ششصد تن کمابیش) سربازخانه را گرفته و چنین گفته می‌شد کسانی را که از سردستگان مشروطه، گرفتار کرده بودند در آن‌جا به دار خواهند کشید. در یکسو در پهلوی درختی دو تیری ستون‌وار بلند کرده و یک تیر افقی بر روی آن‌ها میخکوب می‌ساختند و ریسمان‌ها از آن می‌آویختند. این داری بود که آماده می‌کردند، و، چون با کشتن سران آزادی ایران جشن می‌گرفتند، تیر‌ها را با پارچه‌های سه‌رنگ بیرق روسی می‌آراستند. یک ساعت به نیمروز، چهار شصت‌تیر به چهارگوشه سربازخانه کشیدند و بر پشت‌بام‌ها سالدات و قزاق برای نگهبانی گماردند.

پس از نیمروز ناگهان دو ارابه باری روسی که ۸ تن دستگیر شامل: ثقه‌الاسلام، شیخ سلیم، ضیاءالعلما، محمدقلی‌خان دایی او، صادق‌الملک، آقا محمدابراهیم، حسن پسر هجده ساله علی مسیو، قدیر برادر شانزده‌ساله او، داخل آن‌ها می‌بودند، پدیدار گردید. دستگیران با رنگ‌های پریده و رخسار‌های پژمرده خاموش می‌نشستند و ثقه‌الاسلام و برخی آهسته دعا می‌خواندند. روسیان بر سر دستگیران ریخته به کندن رخت‌های ایشان پرداختند و جز پیراهن و زیرشلواری همه را از تن‌شان درآوردند. هنگامه دل‌گداز بس سختی می‌بود، یک دسته مردان غیرتمندی را دشمنان بیگانه در شهر خودشان به گناه آزادی‌خواهی به دار می‌کشیدند و کسی نبود به داد ایشان رسد. مرگ سیاه یک سو و غم درماندگی کشور یک سو. ثقه‌الاسلام به همگی دل می‌داد و از هراس و غم ایشان می‌کاست.

چون خواستند دار زنند نخست شیخ سلیم را خواندند. بیچاره خواست سخنی گوید، افسر دژخوی روسی سیلی به رویش زده خاموشش گردانید. دژخیمان ریسمان به گردنش انداختند و کرسی را از زیر پایش کشیدند.
دوم نوبت ثقه‌الاسلام بود؛ شادروان همچنان بی‌پروا می‌ایستاد، دو رکعت نماز خوانده بالای کرسی رفت.
سوم ضیاءالعلما را خواندند؛ شادروان از جوانی تن به مرگ نمی‌داد و دست می‌گشاد و به روسی با افسر سخن آغاز کرده می‌گفت: «ما چه گناه کرده‌ایم؟!... آیا کوشیدن در راه کشور خود گناه است؟!...».
دژخیمان دست‌های او را از پشت بستند و با زور بالای کرسی‌اش بردند.* چهارم صادق‌الملک را خواندند.
پنجم آقا محمدابراهیم را پیش آوردند: او با پای خود بالای کرسی رفت و ریسمان به گردن انداخت. ششم دایی ضیاءالعلما آن پیرمرد را پیش خواندند.
هفتم، حسن بود: جوان دلیر بالای کرسی با آواز بلند داد زد: «زنده باد ایران، زنده باد مشروطه».
پس از همه نوبت قدیر پسر شانزده‌ساله رسید و او را نیز بالای کرسی برده ریسمان به گردنش انداختند.
روسیان برای آن‌که دژخویی خود را نیک نشان دهند باری آن نکردند چشم‌های اینان را بندند و یا، چون یکی را می‌آویزند و بالای دار دست و پا می‌زند دیگران را دور نگه دارند. برادر را روبه‌روی چشم برادر به دار کشیدند. چنان‌که از پیکره‌ها پیداست دژخیمان از ناآزمودگی ریسمان‌ها را چنان نینداخته‌اند که زود آسوده گرداند، بیش‌ترشان تا دقیقه‌ها گرفتار شکنجه جان کندن بوده‌اند." (احمد کسروی، تاریخ هجده ساله آذربایجان، امیرکبیر، آغاز از ص ۲۶۰)
پی نوشت:
‌تحلیل بجا و درستی است .
پرسش ؟ : روسیه ای که نسبت به خواست ملت اوکراین در اتحاد با ناتو اینگونه خشونت بار و ددمنشانه عکس العمل نشان میدهد ،،،؛
زبانم لال، زبانم لال گوش شیطان کَر،،اگر یک روزی ایران بخواهد به آمریکا نزدیک شود آنگاه روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد؟!!
اکنون روشن شد اشغال سفارت آمریکا و پشتیبانی از این روس کثیف به چه میزان اشتباهی بزرگ و پر هزینه برای وطن و مردمان داشته است ؟؟!!
[هم اکنون هم در آستانه ی توافق برجام ، بازهم همین روسیه ی اهریمن خو چگونه قیم مابانه برجام را گروگان گرفته وازآمریکا تضمین حفظ سلطه گری ش را بر ایران می خواهد!!!؟؟؟]

This comment was minimized by the moderator on the site

به مناسبت سی سالگی پیروزی جهاد افغانستان، "جبهه مقاومت ملی" علیه طالبان در اعلامیه گفته است:" اشغال، ظلم و بی‌عدالتی از هر آدرس و رسمی که باشد مذموم و در خور نکوهش است و با پرداخت هر قیمتی باید در برابر آن ایستاد." در این اعلامیه همچنین آمده است چنان‌که مردم "ما دیروز در برابر تجاوز سرخ ایستادیم، امروز در برابر تجاوز سیاه هرگز سکوت نخواهیم کرد، و آزادی را با پایمردی جوانان سلحشور این مرز و بوم به کشور بر می‌گردانیم." در قاموس تاریخ سیاسی نظامی افغانستان دوره مبارزه علیه تجاوز شوروی سابق "جهاد" نامیده می‌شود و مبارزه علیه حاکمیت اول طالبان در اواخر دهه نود که به مرگ احمدشاه مسعود و سقوط رژیم طالبان انجامید، "مقاومت" یاد می‌شود. گروه طالبان هم ۸ ثور، روز پیروزی جهاد افغانستان در برابر شوروی سابق را طی مراسم تجلیل کرده و سخنرانی‌های زیادی انجام داده اند. طالبان نیز جنگ خود علیه نیروهای آمریکایی جهاد می‌خوانند و نیروهای خود را مجاهدین می‌دانند.

طالبان در مراسمی از سالگرد سی‌ سالگی "پیروزی مجاهدین" در کابل تجلیل کردند. در این مراسم شماری از رهبران طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان و رئیس شبکه حقانی شرکت و سخنرانی کردند. سراج‌الدین حقانی در سخنان خود هشتم ثور/اردیبهشت را "روز ثمره جهاد مردم افغانستان" خواند. او اما تاکید کرد که به جهان تعهد داده‌اند که تهدیدی به هیچ کشوری نخواهند بود. او اضافه کرد که طالبان به خصوص برای همسایه‌های افغانستان هیچ‌گونه تهدیدی نخواهند بود و انتظار متقابل از آن‌ها دارند.

This comment was minimized by the moderator on the site

2/2/1401) زلنسکی: ماریوپل به مقاومت ادامه می‌دهد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در گزارش ویدیویی روزانه خود خطاب به مردم گفته است که دستاوردهای نظامی اخیر روسیه در شرق این کشور موقتی است و روس‌ها سرانجام ناچار خواهند شد به پشت مرزهای خودشان عقب‌نشینی کنند.
وی افزود: "در جنوب و شرق کشورمان، نیروهای اشغالگر به هر اقدامی دست می‌ینند تا لااقل گواهی برای ادعای پیروزی داشته باشند."
آقای زلنسکی گفته است که روس‌ها "در حال جمع آوری نیرو هستند و گردان‌های جدید را به سرزمین ما اعزام می‌کنند و حتی به اصطلاح به بسیج مردمی در اراضی اشغالی دست می‌زنند."
رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرده است که "هیچ یک از این گام‌ها به روسیه در جنگ علیه کشور ما کمک نمی‌کند. آنها فقط می توانند امری اجتناب‌ناپذیر را به تعویق بیندازند - اینکه زمانی خواهد رسید که مهاجمان ناگزیر باید سرزمین ما را ترک کنند، به خصوص ماریوپل، شهری را که با وجود تمامی فشارهای نیروهای اشغالگر به مقاومت در برابر روسیه ادامه می دهد."

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگ اوکراین؛ بایدن ادعای پوتین مبنی بر سقوط ماریوپل را «مشکوک» خواند
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۲۱/۰۴/۲۰۲۲ - ۱۶:۴۵
ماریوپل 1/2/1401

با توجه به تحولات میدانی جنگ روسیه علیه اوکراین به نظر می‌رسد که نبرد ماریوپل به حساس‌ترین روزها، بلکه ساعت‌های خود رسیده است.

فرمانده گردان آزوف، که از آخرین مدافعان ماریوپل است روز گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت که «شرایط به‌شدت سخت، بلکه فاجعه‌بار» شده است.

به‌گفته رئیس جمهوری اوکراین حدود هزار نفر، عمدتا زن و کودک در کارخانه ذوب آهن ماریوپل گیر افتاده‌اند.


معاون نخست وزیر اوکراین نیز روز گذشته اعلام کرد که دالان‌های بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل «آنطور که برنامه‌ریزی شده بود کار نکرد».

همزمان روسیه عملیات نظامی خود را در شرق اوکراین گسترش داده است و تلاش می‌کند تا منطقه دونباس را به‌طور کامل به اشغال خود دربیاورد. به گفته فرماندار لوهانسک، در شرق اوکراین «شرایط هر ساعت سخت‌تر می‌شود.»

در جنوب اوکراین هم شرایط مشابهی حاکم است. به‌ گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه در روزهای اخیر بر شدت بمباران این منطقه افزوده شده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را در روز ۲۱ آوریل، اول اردیبهشت در این صفحه دنبال کنید.

This comment was minimized by the moderator on the site

31/1/1401) 4/19/2022 10:43 PM
رسانه‌های روسی می‌گویند ۱۲۰ غیرنظامی کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل را ترک کردند
تلویزیون دولتی روسیه گزارش داده که حدود ۱۲۰ غیرنظامی که در کنار کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل زندگی می‌کنند از طریق مسیرهای بشردوستانه این منطقه را ترک کرده‌اند.
حملات گسترده روسیه در هفته‌های اخیر شرایط بغرنجی را در منطقه کارخانه آزوف‌ستال ایجاد کرده و نیروهای روسی هر روز حلقه محاصره را برای نیروهای مقاومت اوکراینی تنگ‌تر کرده‌اند.خبرگزاری اینترفاکس روسیه همچنین گزارش داده که با این حال هیچ جنگجوی اوکراینی اولتیماتوم روسیه مبنی بر تسلیم سلاح‌های خود و ترک کارخانه در ازای وعده حفظ جان را نپذیرفته‌است.

4/19/2022 07:02 PM
ادامه بمباران شدید ماریوپل از سوی نیروهای روسی
مقام‌های دونتسک می‌گویند ماریوپل تحت بمباران شدید نیروهای روسی است ولی نیروهای اوکراین همچنان به دفاع از شهر ادامه می‌دهند.
پاولو کیریلنکو، رئيس اداره نظامی منطقه دونتسک با اعلام این مطلب تاکید کرد که نیروهای روسی در حال تغییر تاکتیک هستند و بمباران و حملات موشکی مداوم به سمت شهرهای مارینکا و آودیوکا و حمله به جنوب به سمت ماریوپل برای بستن دایره محاصره حول این شهر صورت گرفته است.
کیریلنکو همچنین دلیل تغییر تاکتیک روسیه را متحمل شدن تلفات گسترده چه از نظر نفرات، چه از نظر توپخانه و چه از نظر تسلیحات دانست.

4/19/2022 03:48 PM
روسیه از سربازان اوکراینی خواست سلاح خود را زمین بگذارند و به «مقاومت احمقانه» پایان دهند
وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از ارتش اوکراین و «آخرین مدافعان ماریوپل» خواست تا سلاح خود را زمین بگذارند و به «مقاومت احمقانه» پایان دهند.
در این بیانیه آمده است: «سرنوشت را محک نزنید. تنها تصمیم درست را بگیرید و به عملیات نظامی پایان داده و سلاح خود را زمین بگذارید.»
مسکو همچنین از کی‌یف خواست تا به سربازان خود در ماریوپل دستور دهد تا «مقاومت احمقانه» را کنار بگذارند.

This comment was minimized by the moderator on the site

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: ماریوپل هنوز سقوط نکرده است
العين فارسی2022/4/17 17:01 GMT
«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین
در حالیکه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شهر ماریوپل به طور کامل از نیروهای اوکراینی پاکسازی شده، «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، امروز یکشنبه (۲۸ فروردین) تاکید کرد که ماریوپل هنوز سقوط نکرده است.
او با بیان اینکه اوضاع در ماریوپل بسیار سخت است، گفت: «شهر ماریوپل سقوط نکرده و نیروهای اوکراینی همچنان در شهر بوده و تا آخر مبارزه خواهند کرد.»
زلنسکی همچنین بیان کرد تعدادی از غیر نظامیان این شهر بر اثر حملان نیروهای روسیه کشته شدند اما آمار دقیق تعداد کشته شدگان در دسترس نیست
جنگ در اوکراین؛ هشتمین ژنرال ارتش روسیه کشته شد
او افزود: «شواهدی در اختیار داریم که نشان می‌دهد نیروهای روس در شهر بوچا مرتکب کشتار جمعی شده‌اند.»
در این میان، رئیس جمهور اوکراین از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دعوت کرد تا به اوکراین سفر کند تا حوادثی را که در این کشور روی می‌دهد، خوب درک کند.
در همین حال، زلنسکی تاکید کرد: «اگر روسیه تمایلی برای اجرای مذاکرات نداشته باشند تا آخر مبارزه خواهیم کرد.»
زنگ جنگ هسته‌ای نواخته شد؛ هشدار آمریکا و تهدید روسیه
او بار دیگر درباره امکان استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای هشدار داده و گفت که جامعه جهانی باید برای امکان استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای آماده شود.
رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که نیروهای روسیه ممکن است از تسلیحات شیمیایی استفاده کنند «چون آنها برای زندگی مردم در اوکراین اهمیتی قائل نیستند.»

This comment was minimized by the moderator on the site

28/1/1401) مسئول جمهوری خودخوانده دونتسک که مورد حمایت روسیه است گفته نیروهای اوکراینی که در ماریوپل هستند و از تسلیم شدن خودداری می کنند، "باید از بین بروند". سربازان روسی در آستانه تصرف بندر ماریوپل در جنوب اوکراین هستند. ویدیوهایی از نیروهای اوکراینی منتشر شده که در آن متعهد شده اند مواضع خود را به نیروهای روسیه تسلیم نکنند. مسکو در هفته جاری اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ تفنگدار دریایی اوکراین تسلیم شده اند، ادعایی که اوکراین آن را رد کرده است. دنیس پوشیلین، مسئول جمهوری خودخوانده دونتسک در گفتگویی با خبرنگاران در ماریوپل گفت: "آن دسته از اعضای عادی ارتش مانند تفنگداران دریایی که آماده تسلیم شدن هستند، این کار را کرده اند. در حالی که به نظر می رسد ملی گراها، یعنی اعضای گردان های ملی گرا قصد تسلیم ندارند، به همین دلیل این افراد باید از بین بروند." ماریوپل در نقطه ای واقع شده که جمهوری خلق دونتسک ادعای مالکیت آن را دارد و این شهر برای روسیه از اهمیت استراتژیک برخوردار است، چرا که روسیه به دنبال ایجاد مسیری زمینی از کریمه در غرب تا دونباس در شرق است.

جنگ اوکراین؛ هشدار زلنسکی درباره سرنوشت سربازان اوکراینی در ماریوپل
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به روسیه هشدار داده که اگر سربازان این کشور در ماریوپل را سر به نیست کند، جایی برای ادامه مذاکرات صلح باقی نمی‌ماند. گزارش شده که بخش‌های زیادی از این شهر به دست نیروهای روسیه افتاده اما اوکراین می‌گوید مقاومت در بعضی محله‌ها ادامه دارد. پیشتر شهردار ماریوپل گفته بود که روسیه می‌خواهد دوشنبه تمام مسیرهای خروجی از این شهر را مسدود کند. در کی‌یف، پایتخت اوکراین هم حملات روسیه به تاسیسات صنعتی-نظامی برای دومین روز متوالی ادامه داشته.

روسیه می‌گوید در صورت تسلیم شدن سربازان اوکراینی در شهر محاصره شده ماریوپل در ساعاتی مشخص، جان آنها را تضمین می‌کند.
براساس زمان‌بندی اعلام شده از ساعت ۶ صبح به وقت مسکو و تا چند ساعت پس از آن، نیروهای روسی به سربازان اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوفستال هستند، اجازه خواهند داد تا تسلیم نیروهای روسیه شوند.

This comment was minimized by the moderator on the site

روسیه در تلۀ خودساخته

با عقب‌نشینی گستردۀ نیروهای روسیه از حوالی کی‌یف و چرنیهیف، حتی روس‌دوست‌ترین نظاره‌گر هم دیگر نمی‌تواند منکر «ناکامی روسیه» در این لشگرکشی باشد. نه از «پیروزی برق‌آسا» و اشغال کل اکراین خبری شد، نه از پیروزی کُند و اشغال سنگر به سنگر کل اکراین. دیگر بعید است روسیه به کی‌یف حمله کند و ایدۀ «اشغالِ کامل شرق اکراین» هم منتفی به نظر می‌رسد. در ادامه خواهم گفت روسیه چه برنامه‌ای دارد، پیش‌تر باید به نکته‌ای اساسی‌تر اشاره کنم.

وقتی یکی از بزرگ‌ترین و پرمدعاترین ارتش‌های دنیا به کشوری که ده‌ها پله از خود ضعیف‌تر است یورش می‌برد، هر چیزی مگر برد برق‌آسا (یعنی پیروزی مسجل و مسلم در سه تا ده روز) دیگر پیروزی به شمار نمی‌آید. بازی فوتبال نیست که برد با یک گل هم بُرد به شمار آید؛ بلکه مسئله پرستیژ، ادعا، کارآمدی، توانمندی و موضع راهبردی یک کشور در عرصۀ بین‌المللی است.

بیش‌ترین سؤالی که در این روزها از من می‌پرسند این است که چرا روسیه گام در چنین مسیری نهاد؟ می‌پرسند مگر می‌شود روسیه این وضعیت ناگوار را پیش‌بینی نکرده باشد!؟ طبعاً این پرسش «یک» جواب ندارد و باید در پی مجموعۀ عوامل بود، اما به گمانم می‌توان «بارزترین» دلیل این اشتباه را نام برد.

در دنیای سیاست خطرناک‌ترین سقوط افتادن در تله‌های خودساخته است؛ مانند صیادی که در دام خود می‌افتد. تبلیغات ابزار همیشگیِ سیاست است. محور تبلیغات «حقیقت و واقعیت» نیست، بلکه صرفاً «هدف سیاسی» مبنا قرار می‌گیرد و ممکن است تبلیغات پر از داده‌های غلط، ادعاهای دروغ و شعارهای پوچ باشد. از میان دورهای باطل در این عالم، باطل‌ترین دور باور کردن تبلیغات خودساخته است! یعنی دولتمردی که برای اهداف سیاسی تبلیغاتی راه انداخته است، حال تبلیغات خودساخته‌اش را باور می‌کند و بدتر اینکه همان تبلیغات را مبنای تحلیل و تصمیم‌گیری خود قرار می‌دهد. نطفۀ فاجعه در این زهدان پوچ بسته می‌شود: جایی که تبلیغ دستمایۀ تحلیل می‌شود.

به گمانم روسیه گرفتار همین دور باطل شد. اما روسیه چطور در تلۀ تبلیغاتی خود افتاد؟ روسیه چند سال دائم از نئونازی‌ها صحبت کرد. دائم گفت روسیه‌ستیزان اکراین فقط مشتی نئونازی‌اند و دولت کی‌یف نیز پشتوانۀ مردمی ندارد. این همان تبلیغ دروغینی بود که روسیه خود نیز آن را باور کرد! فکر می‌کرد وقتی به اکراین حمله کند، اکراینی‌های طرفدارش بی‌درنگ پرچم‌های روسیه را بر بام خانه‌هایشان برمی‌افرازند و دولت نیز کم‌وبیش به سادگی سقوط می‌کند؛ پس برای در هم کوفتن مشتی نئونازی و دولتی ضعیف یک «عملیات ویژۀ نظامی» کافی خواهد بود.

اما کشتی روسیه به صخرۀ واقعیت کوبید! حمله کرد و با مقاومت منسجم یک ملت روبرو شد! مدافعانی باایمان در برابر مهاجمانی زرخرید! یعنی ارتش روسیه در برابر چند گردان نئونازی با آن تسلیحات سبک و نیمه‌سبک زمینگیر شد؟ مضحک نیست؟ روسیه در برابر یک «هنگ آزوف» گرفتار شد؟! نه! روسیه به تلۀ تبلیغاتی خودش افتاد و این نیز نتیجۀ اقتدارگرایی، فقدان تکثر آرا و نبودِ گردش آزاد اطلاعات است. بگذریم...

حال روسیه در پی چیست؟ در جنگ ایران و عراق در سال‌های پس از بازپس‌گیری خرمشهر میان دو نگرش منازعه بود: «جنگ جنگ تا پیروزی» یا «جنگ جنگ تا یک پیروزی». هاشمی طرفدار ایدۀ دوم بود (اتفاقاً به این دلیل که به سبب جایگاهش داده‌های دقیق‌تری داشت تا کسانی که بر پایۀ تبلیغات جنگی تحلیل می‌کردند). در واقع جناح هاشمی تصور می‌کرد برای تضمین صلح باید یک پیروزی دندانگیر به دست آورد تا بتوان صدام را به صلح پایبند کرد. در مقابل، نگرش دیگری بود که به تحلیل و توان کاری نداشت، می‌خواست بجنگد تا صدام را در هم شکند، فارغ از اینکه واقعیت‌ها چیست.

روسیه هم پیداست از ایدۀ «جنگ جنگ تا اشغال اکراین» (و ترساندن اروپا) به ایدۀ «جنگ جنگ تا اشغال مناطق تعیین‌کننده» ــ یا به عبارتی جنگ جنگ تا «یک» پیروزی ــ رسیده تا در مذاکرات در موضع برتر باشد. به این ترتیب، روسیه خواهد ‌کوشید با اشغال چند منطقۀ شرقی و جنوبی امتیازاتی از اکراین بگیرد و زودتر این بساط پرهزینه را با دستاوردی قابل‌ذکر جمع کند.

اما آن هیمنه و هیبتی که همگان از توان نظامی روسیه داشتند، فرو ریخت. و پرسش بزرگ‌تر این است که اصلاً آیا این جنگ ارزش این همه هزینه را داشت؟ آیا واقعاً روسیه توان جنگی بزرگ‌تر را دارد؟ باخت‌های معنوی این جنگ چه می‌شود؟ روز اول جنگ نوشتم، صورت‌مسئله اصلاً «جنگ روسیه و ناتو نیست»، بلکه «رابطۀ روسیه با مردم اروپای شرقی است». آری! بزرگ‌ترین باخت روسیه وجهه‌اش نزد این ملت‌ها بود. روسیه برای اشغال هر شهری باید آن را ویران کند. چشم‌ها می‌بیند و دل‌ها برای همیشه از روسیه می‌رمد...

مهدی تدینی،
نویسنده و مترجم
باسلام : در این تحلیل آماری از خسارات وضایعات نظامی ونفراتی وتضییقات مالی (براثر تحریم‌های اعمال شده به روسیه )و همچنین ناتوانی های لجستیکی وضعف روحیه نیروهای روسی و.... سخنی به میان نیامده ضمن اینکه به سرنوشت سیاسی پوتین بعد از این تجاوز اشاره ای نشده . با این همه ، تحلیل فوق در جهت درستی بیان شده وجای تقدیر دارد .

This comment was minimized by the moderator on the site

محمود احمدی نژاد، از روسای جمهور سابق ایران در سخنانی که در سایت متعلق به هواداران او"دولت بهار" منتشر شده درباره جنگ در اوکراین گفته است: "طرح این بود که روسیه بیاید اوکراین را بگیرد و بعد شروع به بازگرداندن جمهوری های جدا شده از شوروی بکند، چین برود تایوان را بگیرد و آمریکا هم سمت ایران بیاید. البته چین روی سنگاپور هم داشت چانه می زد ولی آمریکایی ها موافقت نکردند. این طرح مورد توافق هر سه کشور بود. می خواستند یک دنیای سه قطبی جدیدی را در برابر موج عظیم انسانی که معترض به این نظم ظالمانه و ضدانسانی امروز است، بوجود بیاورند. در واقع می خواستند به مطالبات رو به رشد و فزاینده جامعه بشری، بدلی بزنند و دوباره نظمی را برای ۵۰-۴۰ سال تحمیل کنند."
به گفته او اما ایستادگی و مقاومت مردم اوکراین باعث شد که "موتور جنگی روسیه به گل بنشیند."
آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از صحبت هایش گفته که اکنون نقشه عوض شده و روسیه می خواهد آن دو قسمتی که از اوکراین جدا کرده به همراه سایر تکه های دیگری هم گرفته، یک کشور مستقل درست کند.

This comment was minimized by the moderator on the site

️تصاویر دیگری از نسل‌کشی و جنایات جنگی ارتش متجاوز روسیه در اوکراین
17 فروردین 1401
به دنبال فرار ارتش متجاوز روسیه از برخی مناطق اوکراین که پیش‌تر اشغال کرده بود، تصاویر انتشار یافته از قتل‌عام غیرنظامیان حاکی از ابعاد دهشتناک جنایات روس‌ها است.
به گزارش آواتودی، تصاویر شوکه‌کننده از نسل‌کشی غیرنظامیان توسط متجاوزان روس و گورهای دسته‌جمعی در شهر بوچا، خشم جهانیان را برانگیخته است.
در یکی از این ویدئوها، جنازه دختر بچه‌ای اهل بوچا مشاهده شده که گفته می‌شود؛ در زمان تماشای ستون نظامی متجاوزان روس در جلوی درب منزل خود، هدف گلوله ارتش پوتین قرار گرفته و کشته شده است و مادر پیر وی، پیکر دخترش را در حیاط خانه پوشانده تا وقتی دشمن رفت، به خاک بسپارد!
در ویدئوی دیگر، اجساد شهروندان غیرنظامی اهل بوچا مشاهده می‌شود که توسط نیروهای تجاوزگر روس در یک زیرزمین شکنجه و سپس با شلیک گلوله به سر آنان کشته شده‌اند!
ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین این رویدادها را نسل‌کشی و جنایت جنگی خوانده، در صورتی که لاوروف وزیر خارجه روسیه ادعا کرده؛ این تصاویر ساختگی و فتنه‌انگیزی از سوی کی‌یف است!

This comment was minimized by the moderator on the site

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته به نمایندگی از قربانیان حمله روسیه در این نشست صحبت می‌کند.
او که برای اولین بار پس از حمله روسیه در این شورا صحبت می‌کرد گفته نیروهای روسیه شهروندان اوکراینی را کشته و به زنان تجاوز کرده‌اند.
ولودیمیر زلنسکی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای امنیت، فهرستی از اقدامات روسیه در پی حمله به اوکراین را ارائه کرده است.
او به مواردی نظیر کشتن در خیابانها، انداختن مردم به چاه و زیر گرفتن شهروندان با تانکها اشاره کرده و گفته اینها به منظور "لذت" سربازان روسی صورت گرفته است.
آقای زلنسکی مجددا رفتار روسیه را به داعش تشبیه کرده است.
او گفته ولادیمیر پوتین به دنبال صادرات "نفرت" خود به سایر کشورها و فراتر از اوکراین است.
رئیس جمهوری اوکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته روسیه باید در دادگاه بین‌المللی نظیر آنچه در نورنبرگ پس از جنگ جهانی دوم برگزار شد، محاکمه شود.
او به "کشتار" بوچا به عنوان "فقط یک نمونه" از اعمال نیروهای روسیه در اوکراین طی ۴۱ روز اخیر اشاره کرده است.

آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد گزارش داده است که جنگ در اوکراین بیش از ۷.۱ میلیون نفر را در این کشور بی‌جا و مکان کرده است.
آمار تازه این سازمان نسبت به اولین تخمینی که نزدیک به دو هفته پیش در این زمینه منتشر کرده بود ده درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گفته کمیسار عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، این آمار در دل مجموع بیش از ۱۰ میلیون نفری جای می‌گیرد که از ترس جان خود از خانه‌هایشان در اوکراین فرار کرده‌اند.
به گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد بیش از نیمی از بی‌جا شدگان، خانواده‌های فرزند‌دار هستند، ۵۷٪ از آنها خانواده‌هایی با دست کم یک عضو سالمند هستند و ۳۰٪ از خانواده‌هایی هستند که دست کم یک نفر در آنها به بیماری مزمن مبتلاست.

زلنسکی روسیه را به ارتکاب بدترین جنایات از زمان جنگ جهانی دوم متهم کرد
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ارتش روسیه را به ارتکاب بدترین جنایات از زمان جنگ جهانی دوم متهم کرده است.
او به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که غیرنظامیان به قتل رسیده اند و تانک های روسیه "برای تفریح" مردم را له کرده اند.
او خواستار محاکمه مسببان در نورمبرگ شد، جایی که نازی ها بعد از جنگ محاکمه شدند.
تصاویر دلخراش اجساد در خیابان های برخی شهرها مثل بوچا بعد از خروج نیروهای روسیه با محکومیت بین المللی روبرو شده است.
آقای زلنسکی بعد از سخنرانی اش از طریق تماس ویدئویی در شورای امنیت، ویدئویی را از اجساد اوکراینی ها، که برخی آنها سوخته بودند نشان داد.

This comment was minimized by the moderator on the site

وانگ یی وزیر امور خارجه چین امروز با دمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گفتگو کرده و بار دیگر خواستار مذاکره برای پایان دادن به جنگ در اوکراین شده است.

16 فروردین 1401) به گفته وزارت خارجه اوکراین، این تماس اولین گفتگوی گزارش شده بین دو وزیر خارجه از بیشتر از یک ماه پیش است. در آن تماس آقای کولبا از چین خواسته بود از روابط خود با مسکو برای توقف تهاجم روسیه استفاده کند.
به گزارش وزارت خارجه اوکراین، آقای وانگ گفته است: "جنگ‌ها سرانجام به پایان می‌رسند. نکته کلیدی این است که چگونه به این درد واکنش نشان دهیم، امنیت پایدار در اروپا را حفظ کنیم و یک مکانیسم امنیتی متعادل، مؤثر و پایدار اروپایی ایجاد کنیم".
وزیر خارجه چین گفته است که آماده ایفای نقش سازنده در این زمینه است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که این تماس به درخواست اوکراین انجام شده است.

https://bbc.in/3uXrpXQ

به گفته مقامهای اوکراین، حدود ۱۸۵۰۰ نیروی نظامی روسیه از زمان آغاز درگیری‌ها کشته شده‌اند.
فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین گفته از زمان حمله روسیه به این کشور (۲۴ فوریه) روسیه ۶۷۶ تانک، ۱۸۵۸ خودروی زرهی، ۱۵۰ هواپیمای جنگی و ۱۳۴ هلی‌کوپتر را از دست داده است.
وزارت دفاع روسیه از ۲۵ مارس ارقام تلفات را ارائه نکرده است ؛در آن زمان روسیه گفته بود ۱۳۵۱ سرباز این کشور کشته و ۳۸۲۵ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.
بی‌بی‌سی بطور مستقل قادر به تائید این ارقام نیست.
در روز اول فروردین (بیست و یکم مارس) یک روزنامه حامی کرملین (کومسومولسکایا پراودا) به نقل از وزارت دفاع روسیه تعداد کشته‌های این کشور را ۹۸۶۱ نفر اعلام کرد؛ رقمی که بیشتر از تخمین آمریکاست.
این مطلب البته بعد از مدت کوتاهی حذف شد و سردبیر آن به بی‌بی‌سی گفت وبسایت این روزنامه "هک" شده بود.

This comment was minimized by the moderator on the site

درود بر شرف و غیرت و انسانیت

This comment was minimized by the moderator on the site

عاقبت میز پنج‌متری دیکتاتور

عاقبت دیکتاتوری همین است. پوتین قبل از اینکه در باتلاق اوکراین گرفتار شود در باتلاق چاپلوسان اطرافش به دام افتاده بود و خبر نداشت. همه چیز را برایش گل و بلبل وصف می‌کردند و درهای انتقاد و تحلیل عاقلانه را به رویش بسته بودند و او را در دریای توهم غرق ساخته بودند تا با میز پنج‌متری نوک‌تیزش سیاستمداران دنیا را تحقیر کند و آدامس بجود. گمان می‌کرد مردم اوکراین در استقبال از ارتش روسیه با هلهله به خیابان می‌ریزند...

در این چند روز جنگ و تهاجم روسیه به اوکراین، پنجاه درصد ارزش پول روسیه کاهش یافته است و میلیاردها دلار قرارداد تجاری روسیه با دیگر کشورها تعلیق گردیده. بخاطر قطع موقت شبکه سوئیفت بانکی صدها میلیارد دلار پول نقد روسیه هم بلوکه شد. تا اینجا روسیه میلیاردها دلار خسارت دیده است. در ازای بلوکه شدن ده‌ها میلیارد دلار دارایی روسیه، ده ها هزار روسی بیکار شده‌اند و مردم در صف عابر بانک‌ها در حال جمع آوری اسکناس هستند. دولت پوتین اعلام کرده که خروج بیش از ده هزار دلار از بانک ممنوع است این یعنی اقتصاد روسیه بشدت به همان دلار آمریکا وابسته است.

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع، روسیه را محکوم کرد و چهل کشور در دادگاه بین المللی علیه روسیه شکایت کرده‌اند که پرونده‌ی به جریان افتاده، باعث خواهد شد با رای دادگاه، برخی دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین توقیف شود. نکته جالب ماجرا اینجاست که نقطه قوت روسیه تبدیل به نقطه ضعش شده: بزرگترین لطمه را شرکتهای نفتی و گازی دولتی روسیه متحمل شده‌اند و میلیاردها دلار ضرر کردند و سهم نفت و گاز روسیه با اعمال تحریم از بازار رقابت جهانی به شدت کاهش یافت. ضمناً مهم‌ترین قرارداد تاریخ روسیه هم حذف شد: همان خط لوله گازی عظیم نورداستریم که به اروپا میرفت یعنی مهمترین منبع درآمدی روسیه اختمالاً برای همیشه متوقف شد، همین بلا بر سر صنایع فلزی روسیه و بخش‌های کشاورزی و کلیدی درآمد اقتصادی روسیه آمده است و به لطف حماقت پوتین، این کشور از صدها میلیارد دلار درآمد محروم شده است. ضمنا روسیه از تمام رقابتهای ورزشی اخراج شد که این برای اولین بار در دنیا رخ داده است.

برای اولين بار، مقامات روسی را به آمریکا برای شرکت در جلسه عمومی سازمان ملل راه ندادند و این فقط بخشی از ماجرا است البته هنوز باید منتظر باشیم تا قسمت‌های جالبتر از راه برسند. روسیه در اوکراین تاکنون چندین هزار نفر کشته داده و چند میلیارد دلار هم تجهیزات نظامی را از دست داده. تازه اگر موفق شود کل اوکراین را هم بگیرد با یک جمعیت چند ده میلیونی از دشمنان زخم‌خورده طرف خواهد شد. هم‌اکنون هزاران مبارز خارجی برای کشتن سربازان روسیه درحال واردشدن به اوکراین هستند و سیل تجهیزات نظامی و پول به سمت اوکراین روان شده و سربازان بی‌انگیزه روسی هدف شکار قرار می‌گیرند و تجهیزات آنها را نابود می‌کنند. خبرهایی می‌رسد که سربازان روسیه هم حاضر به نبرد نیستند و خود را تسلیم می‌کنند. گفته می‌شود که جنگ واقعی اوکراین هنوز شروع نشده. درست است که کشور اوکراین زمین جنگ مستقیم نظامی است ولی تمام دنیا تبدیل به میدان جنگ علیه پوتین شده است.

پوتین بدجور در باتلاق اوکراین گیر افتاده. اگر آمریکا ده‌ها سال زحمت می‌کشید نمی‌توانست اینقدر به روسیه لطمه وارد کند و نمی‌توانست تا این حد روسیه را در افکار عمومی بد جلوه دهد و به انزوا بکشاند و به این کشور خسارت بزند. ما مردم ایران خاطرات بدی از دخالتهای آمریکا و تجاوزهای روسیه داریم.

عاقبت دیکتاتوری همین است. پوتین قبل از اینکه در باتلاق اوکراین گرفتار شود در باتلاق چاپلوسان اطرافش به دام افتاده بود و خبر نداشت. آنها که همه چیز را برایش گل و بلبل وصف می‌کردند و درهای انتقاد و تحلیل عاقلانه را به رویش بسته بودند و او را در دریای توهم غرق ساخته بودند تا با میز پنج‌متری نوک‌تیزش سیاستمداران دنیا را تحقیر کند و آدامس بجود. پوتین گمان می‌کرد مردم اوکراین در استقبال از ارتش روسیه با هلهله به خیابان می‌ریزند، صدام گمان می‌کرد مردم خرم‌شهر و آبادان برای ارتش عراق گاو و گوسفند قربانی می‌کنند. جرج بوش هم در توهماتش انتظار داشت مردم عراق با نقل و نبات به استقبال آمریکایی‌ها خواهند آمد.

This comment was minimized by the moderator on the site

چرا مردان ما از غصه نمی‌میرند؟!
یکی از ولسوال‌ها در ولایت جوزجان برای خود حرمسرا جور کرده و دستور داده است همه دختران دانشجوی ولسوالی را در یک لست ثبت کنند.
به گزارش خبرنگاران صدای افغانستان [پنجشیرنیوز] از منابع موثق در شبرغان، ولسوال[فرمانداران]یکی از شهرستان‌های مرزی استان جوزجان هر روز بسراغ یکی از فامیل‌ها در این منطقه و یا قریه‌های مربوطه رفته و بزور دختران آن‌ها را که بیشتر از دانشجویان هستند، از پیش آن‌ها گرفته و با خود می‌برد‌. در برابر اعتراض فامیل دختر و مردم محل وی مدعی است آن‌ها را به نکاح خود در می‌آورد. منابع محلی می‌گویند از آنجا که ولسوال صاحب، به ظاهر نمی‌تواند بیشتر از چهار خانم را در نکاح خود داشته باشد، هر زمان بسراغ دختر جوانی می‌رود، یکی از چهار زن سابقه خود را طلاق داده و زن جدیدی نکاح می‌کند و در این زمان دختران بیگناه قبلی را به قومندان‌های خود می‌بخشد.
این وضعیت سبب شده است فامیل‌های آبرومند از ترس دست‌درازی طالبان به نوامیسشان، دختران‌شان را به ولایات دیگر روان می‌کنند. برخی از آن‌ها هم که دخترانشان در کابل و هرات و دیگر جاها دانشجو هستند، به آنان پیغام روان کرده‌اند که تا فعلا به شهر و قریه خود بازنگردند.
پدر یکی از دخترانی که توسط ولسوال مذکور ربوده شده است
پدر یکی از دخترانی که توسط ولسوال مذکور ربوده شده است به خبرنگار ما گفت؛ وقتی من و کاکاهای دختر برای شکایت نزد والی شبرغان رفتیم، همه ما را زندانی کرده و تا هنوز یک‌تن از برادر زاده‌هایم بندی است و هیچکس خبری از زنده و مرده او به ما نمی‌دهد.
به خبرنگار ما گفت؛ وقتی من و کاکاهای دختر برای شکایت نزد والی شبرغان رفتیم، همه ما را زندانی کرده و تا هنوز یک‌تن از برادر زاده‌هایم بندی است و هیچکس خبری از زنده و مرده او به ما نمی‌دهد. آوازه است که او را آنقدر شکنجه کرده‌اند که در زندان شهید شده است.
پدر این دختر که باشنده یکی از قریه‌های ولایت جوزجان است و از افشای نام خود بسیار هراس داشت، به خبرنگار خبرگزاری صدای افغانستان گفت؛ بسیار نفرها به ما می‌گویند به کابل و نزد بزرگان قوم خودمان شکایت ببریم. اما یک فامیل دیگر از ولسوالی ما که برای شکایت به کابل رفته بودند، چند هفته در آنجا سرگردان شده، کسی را دیده نتوانستند. همه بزرگان قوم ازبک سبک‌دوش شده و کسی پاسخگوی به شکایت‌ها نیست. آن‌ها به وزارت عدلیه رفتند اما آنجا هم بجای رسبدگی، همه‌اشان را بندی کردند. تنها یک موی‌سفید هشتاد ساله‌اشان را رها کرده و بقیه تا هنوز گم هستند.

بعد از پیروزی طالبان، فرماندهان و مقامات منسوب آن‌ها، به ویژه در ولایات شمالی، دختران جوان را به‌زور از فامیل آن‌ها گرفته و گاه بعد از تجاوز آنها را می‌کشند. به‌تازگی در ولایت تخار هم یک پسر جوان و دانشجو که با نامزد دانشجو و هم‌صنفی خود از کابل به قریه‌اشان در این منطقه آمده بود، با عین واقعه روبرو شد. ولسوال طالبان دختر دانشجو را دید. دستور داد پسر را به بهانه‌ای بی اساس زندانی کردند. پس به دختر تجاوز کرده و تا هنوز از سرنوشت هیچکدام خبری نیست. شکایت خانواده دختر و پسر هم بیفایده بوده و آن‌ها را تهدید کرده‌اند در صورت پیگیری ماجرا، همه را بندی و بجرم دشمنی با امارت شکنجه می‌کنند.
یک راه دیگر دزدیدن دختران در ولایات شمالی فشار مقامات محلی امارت طالبانی در این مناطق به فامیل‌هایی است که دختران جوان دارند. آن‌ها با معرفی برخی هیولاهای پاکستانی که اغلب از
بعد از پیروزی طالبان، فرماندهان و مقامات منسوب آن‌ها، به ویژه در ولایات شمالی، دختران جوان را به‌زور از فامیل آن‌ها گرفته و گاه بعد از تجاوز آنها را می‌کشند.
جنوب خط دیورند و با وعده گرفتن زمین و خانه و زن زیبا، به خیال خودشان به میدان جهاد آمده‌اند، فامیل دختران را تحت فشار می‌گذارند که دخترتان را به مجاهدان ما نکاح کنید. حتی دیده شده زنان شوهردار را در این مناطق بزور با خود برده‌اند. چنین نکاحی نامش تجاوز و جنایت است. فقط لفظ مقدس نکاح را با این کارهایشان آلوده می‌کنند. با اینهم حقیقت آن است که هیچ نکاحی در کار نیست. آن‌ها این دختران و زنان را برای بردگی جنسی به صفوف سربازان وحشی و بویژه به قطعات سرخ و انتحاری خود می‌برند تا آن‌ها را وادار به هر جنگ و جنایت دلخواهشان کرده و این زنان بیگناه را به مثل پاداش آن جنایت‌ها تقدیم ایشان کنند.
این رفتار از سوی امارت جهل و جنایت با زنان و دختران بی‌پیشینه نیست. طی همین شش‌ماه حاکمیت طالبان در کنار ولایت جوزجان، صدها مورد مشابه در بادغیس، فاریاب، سمنگان، قندوز، بغلان، بدخشان، پروان و کاپیسا و...هم رخ داده است. بیشتر این خانواده‌ها به سبب عنعنات و رسم و رواج منطقه و به بهانه ترس از آبرو و حرف مردم محل و غیره، از بیان فجایعی که بر سر دختران آن‌ها آمده خودداری می‌کنند. برخی بعد از بروز چنین جنایاتی از سوی طالبان، منطقه را ترک کرده به ولایات دیگر کوچ می‌کنند. برخی برای همیشه از کشور خارج می‌شوند. برخی هم در کمال تاسف دختران بیگناه خود را طرد یا حتی به قتل می‌رسانند.
یکی از تلخ‌ترین این فجایع برای دختران در شمال افغانستان، چندی پیش در مزارشریف رخ داد. حدود ۶۰ دخترجوان برای یک اعتراض مدنی تجمعی ترتیب دادند. اما طالبان همه آن‌ها را دستگیر کردند. مدت‌ها از این دختران خبری در دست نبود. پس از چند هفته جسد بشدت
جوانان ما می‌میرند، اما چنین خفت و زشتی را برای فامیل و عزیزان خود نمی‌پذیرند. جبهه مقاومت به‌سراغ تک‌تک این جانیان خواهد رفت و انتقام خون این بیگناهان را از آنان خواهد گرفت. آن روز به‌زودی فرا خواهد رسید. این خون‌ها صاحب دارند.
شکنجه شده و بی‌جان ۱۰ تن از آنها در خیابان‌های حاشیه شهر پیدا شد. در ادامه معلوم شد به آن‌ها در زندان بارها از سوی نیروهای حیوان‌صفت طالبان بالای آن‌ها تجاوز جمعی شده و تحت فجیع‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفته‌اند. تعداد زیادی از آن دختران هنوز ناپدیدند.
مطابق اخبار داکتران شفاخانه مربوطه در ولایت بلخ، جمعی از این دختران معصوم بخاطر شدت تجاوز و شکنجه دچار جنون شده‌اند. تعدادی پس از آزادی، با تاسف و در ناباوری کامل، توسط فامیل خودشان به قتل رسیده و در چاه و بیابان‌ها مدفون شدند و...این است سرنوشتی که در انتظار دختران معصوم و پاکدامن آن خطه از سرزمین ماست. حیرتا که هیچ رسانه‌ای در جهان این فجایع و جنایات هولناک و ضدبشری را ندیده و از آن سخن نمی‌گوید. طالبان روی چنگیز و هیتلر و خونخوارترین چهره‌های تاریخ را با این اعمالشان و در همین مدت کوتاه سفید ساختند. آیا جهان روزی این حیوانات انسان‌نما و این جنایتکاران شیطان صفت را محاکمه خواهد کرد؟ آیا آن‌ها را به جزای اعمالشان خواهند رساند؟
بی‌شک اگر دنیا هم مثل همیشه در برابر ستمی که به مردم مظلوم شمالی و اقوام دیگر می‌رود خاموش بماند، جوانان این مردم خاموش نمی‌مانند. آن‌ها انتقام این خواهران مظلوم خود را از نسل وحشی طالب خواهند گرفت. اینبار جنایتکاران نمی‌توانند از عاقبت ستم بی‌سابقه خود بگریزند. جوانان آن خاک می‌میرند، اما چنین خفت و زشتی را برای فامیل و عزیزان خود نمی‌پذیرند. جبهه مقاومت به‌سراغ تک‌تک این جانیان خواهد رفت و انتقام خون این بیگناهان را از آنان خواهد گرفت. آن روز به‌زودی فرا خواهد رسید. این خون‌ها صاحب دارند. این خاک و این مردم جوانانی دارند که نگذارند خونشان هدر برود. پس منتظر بمانید که بسراغ تک تک شما می‌آیند.

تنظیم گزارش از؛ استاد سیحون https://panjshirnews.com/vdcgrx974ak9w.pra.htmlاشتراک گذاری :TwitterinstagramEmailTelegramShare
کپی متن خبر
لینک کوتاه

This comment was minimized by the moderator on the site

چه كساني از مبارزه با آمریکا منفعت مي برند؟

حيف است اين انقلاب بر سر بي خردي حاكمان به فنا رود

شهاب الدين حائرى شيرازى

مبارزه با آمریکا شاید در دهه اول انقلاب در زمانی که ایران مدعی بود با هر گونه استعمار مخالف است صورتی دینی وفطری داشت اما این روزها که حتی از محکوم کردن صریح تجاوز و متجاوز (روسیه) خود داری میکنیم دیگر هزینه دادن برای مخالفت ودشمنی با آمریکا نمی تواند ماهیت ارزشی داشته باشد.

واقعیت اینست که عده ای در ایران وخارج از مرزها، از دشمنی با أمریکا منفعت می برند.
در دشمنی با آمریکا عده ای تحریم را دور می زنند وپول پارو می کنند!
در دشمنی با آمریکا می شود فضای حساس کنونی را حفظ کرد و در این فضا اینترنت را محدود کرد وانتخابات نیم بند برگزار کرد!
در دشمنی با آمریکا کشورهای دیگر هم منفعت می برند می توان به عنوان بیچارگی وتحریم، جنس بنجل چینی وارد کرد
می توان نقطه امیدی برای روسیه بود!

به هرحال در زمان کنونی دشمنی با آمریکا نه توجیه فطری و دینی دارد ونه منطقی وعقلی و فقط عده ای برای منافع مادی خود حکام ایران را سر کار گذاشته اند.

این نحوه حکمرانی، ملت را هر روز فقیر تر و آشفته و عصبانی تر می کند.
حیف است که انقلابی که بر سر آن هزاران نفر رنج دیدند و شهید شدند چنین بر سر بی خردی حاکمان به فنا رود.

برای منافع ملی بنشینید بر سر میز مذاکره و مسائلتان را با آمریکا حل کنید.

پایگاهخبریجانبازانجنگتحمیلی
@janbazanesabz

This comment was minimized by the moderator on the site

مرا به یاد بابک خرم دین وخلیفه عباسی انداختید ! ولی حیف که اورا تنها گذاشتند..........

جلال میمندی
This comment was minimized by the moderator on the site

در حالی که گزارش‌ها حاکی از کند شدن جدی عملیات تهاجمی روسیه در اوکراین است، کی یف می‌گوید نیروهایش در بخش‌های مختلف کشور رویکرد عملیاتی خود را از دفاعی به تهاجمی تغییر می‌دهند. تاراس ایشچیک، عضو نیروی دفاعی منطقه‌ای ارتش اوکراین در شهر لویو به بی‌بی‌سی گفت نیروهای این کشور می‌توانند روسیه را شکست دهند چرا که سربازان اوکراین به آنچه که برایش می‌جنگند اعتقاد دارند: "تمامی سربازان ما از خشم لبریزند چون سربازان روس هیچ قاعده اخلاقی را رعایت نمی‌کنند. می‌کشند، بچه، غیرنظامی، پیر، همه را می‌کشند. او که پیش از جنگ مدیر بازاریابی بوده اقدامات نیروهای روسیه در خاک اوکراین را منزجر کننده می‌خواند و می‌گوید: "ما برای پایان دادن به این جنگ با پیروزی انگیزه زیادی داریم. ما می‌دانیم برای چه می‌جنگیم و آنها نمی‌دانند. این تفاوت بزرگی است."

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون معاون شورای امنیت این کشور است گفته "احمقانه" است که باور کنیم تحریم‌های غرب علیه شرکت‌های روسی می‌تواند تأثیری بر دولت مسکو داشته باشد. غرب مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرده است که برخی از تحریم‌ها به طور خاص بازرگانان میلیاردر را که به نظر می‌رسد نزدیک به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هستند، هدف قرار داده است. آقای مدودف گفت "بیایید از خود بپرسیم: آیا هر یک از این بازرگانان بزرگ می‌توانند حتی کوچک‌ترین مقدار نفوذ در موقعیت رهبری کشور را داشته باشند؟" "من آشکارا به شما می گویم: نه، به هیچ وجه". اما تحلیلگران بر این باورند که اعمال فشار بر الیگارشی‌ها می تواند کارساز باشد، زیرا آنها به نوبه خود می توانند پوتین را برای تغییر استراتژی تحت فشار قرار دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه غیرالزام آور خواستار توقف "فوری" جنگ روسیه در اوکراین شده است. این قطعنامه همچنین خواستار دسترسی به کمک ها و حفاظت از غیرنظامیان شد و از روسیه به خاطر ایجاد وضعیت "ناگواری" برای مردم اوکراین انتقاد می کند. روسیه یک ماه پیش به اوکراین حمله کرد. در این رای گیری در مقر سازمان ملل در نیویورک، ۱۴۰ کشور به نفع آن و ۳۸ کشور رای ممتنع دادند. روسیه، سوریه، کره شمالی، اریتره و بلاروس علیه این قطعنامه رای دادند. موضع ایران ممتنع بود. قطعنامه ای که روز پنجشنبه تصویب شد همچنین خواستار حفاظت از پرسنل پزشکی، امدادگران، خبرنگاران، بیمارستان ها و سایر تاسیسات غیرنظامی می شود. این قطعنامه از روسیه می خواهد به محاصره شهرها به خصوص ماریوپل پایان دهند. این سازمان در روز دوم مارس هم خواستار پایان فوری استفاده از زور در اوکراین شده بود.

دفتر دادستانی کل اوکراین می گوید از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین ۱۳۵ کودک کشته و ۱۸۴ کودک زخمی شده اند. دادستانی اوکراین با انتشار آخرین آمار در خصوص تلفات حمله روسیه می گویند که دو کودک در جریان درگیری های شدید در شهر روبیژنه در منطقه لوهانسک کشته شدند. همچنین در روز پنجشنبه دو کودک شش و ۱۳ ساله در نوومیخائیلوکا، منطقه دونتسک و در پی گلوله باران روسیه زخمی شدند. به گفته دادستانی سه نوجوان ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ساله با انفجار مین در اوبیلن در منطقه زاپوریژیا زخمی شده که به بیمارستان ملیتوپل منتقل شدند و یکی از آنها در شرایط وخیم در مراقبت های ویژه به سر می برد. بی بی سی نتوانسته است به طور مستقل این گزارش ها را تأیید کند.

براساس آخرین ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا از جنگ، اوکراین توانسته شهرها و مواضع دفاعی خود را در شرق کی‌یف، پایتخت این کشور باز پس گیرد. وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید اوکراین همچنین در عقب راندن نیروهای روسی از شمال غرب کی‌یف موفقیت‌هایی کسب کرده است. تحلیل بریتانیا می افزاید که مسیرهای پشتیبانی روسیه بیش از حد گسترش یافته است.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین ابراز امیدواری کرده که امروز یک کریدور امن برای تخلیه غیرنظامیان با وسایل نقلیه شخصی از شهر ماریوپل بازکند. این شهر در حال حاضر در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد و زیر حملات هوایی و توپخانه ای مداوم است و خروج از این شهر از راه زمینی به خطر مرگ برای ساکنان تبدیل شده است. با این حال برخی از غیرنظامیان موفق به فرار از کریدورهای بشردوستانه ای شده اند که پس از مذاکره بین مقامات اوکراینی وروسیه ایجاد شده بود. گفته می شود که روز گذشته بیش از ۳۳۰۰ نفر موفق به فرار از این شهر شدند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز در واکنش به اجلاس اضطراری ناتو صحبت کرده است. آقای لاوروف در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی روسیه ریا نوستی انتشار یافته، مدعی شده که تصمیم ناتو برای حمایت از اوکراین نشان می‌دهد این ائتلاف خواهان ادامه جنگ است. براساس این گزارش وزیر خارجه روسیه گفته است غرب از تصمیمش در حمایت تسلیحاتی از اوکراین " طوفان درو خواهد کرد". آقای لاوروف افزوده است که این تصمیم، دولت اوکراین را به سوی استفاده از نیروی نظامی علیه جدایی‌طلبان‌شرق این کشور سوق خواهد داد. روسیه قبلا مدعی شده بود که جدایی‌طلبان شرق اوکراین در خطر "نسل کشی" قرار دارند.

This comment was minimized by the moderator on the site

آقای رئیس جمهور نوش نداری نیش نزن

سید غدیر رمضانی

رئیس جمهور در سفر اخیر به آبادان و خرمشهر گفت: مردم آبادان و خرمشهر در حمله ارتش عراق مثل شهروندان اوکراینی مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر نشدند چون مورد حمایت گسترده مردم و دولت قرار گرفته بودند!؟
مثل همیشه این اظهار نظر ناپخته و عوام فریبانه دولتی، شاهدان دفاع مقدس را بهت زده و نزدیک به یک میلیون شهروند جنگ زده آبادانی و خرمشهری را شوکه کرد!
اینکه‌ جناب رئیس بعنوان یکی از عالیترین مقام های نظام بارها تاریخ اجتماعی و اقتصادی جنگ هشت ساله را تحریف می کند، مسبوق به سابقه هست، اما این اظهار نظر ناپخته آن هم در قلب سرزمین مقاومت جای تامل بسیار دارد.
اگر این اظهار نظر وارانه را نه به سبب فریب مردم بلکه صرفا" به حساب کم اطلاعی او فرض کنیم، پس جا دارد که واقعیت ها را به ایشان نشان دهیم تا بار دیگر اگر نمی تواند برای این مردم فلک زده نوش بیاورد حداقل به خرد مردم نیش نزند.
جناب رئیس اطلاع دارید که آبادان قبل از جنگ، نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر و خرمشهر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت به عبارت بهتر با توجه به جمعیت ۴۶۰ هزار نفری اصفهان و ۳۸۰ هزار نفری شیراز دومین شهر پرجمعیت کشور بعداز تهران دو میلیون نفری بود؟
آیا اطلاع دارید در آبادان دو نوع آب لوله کشی وجود داشت(یکی فقط برای مصرف شرب و دیگری برای موارد دیگر)؟
آیا اطلاع دارید زمانی که در شهرهای کلیدی کشور سیستم مکانیزه فاضلاب و دفع آب های سطحی وجود نداشت آبادان دارای ۸۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۷۵۰ کیلومتر کانال های مکانیزه دفع آبهای سطحی بود؟
آیا اطلاع دارید که هر حریق بزرگی که در کشورهای خلیج فارس و دریا رخ می داد اولین ایستگاهی که مطلع می شد و امداد رسانی می کرد سیستم پیشرفته آتش نشانی آبادان بود؟
آیا اطلاع دارید سرانه بیکاری به مدت ۳۰ سال در آبادان و خرمشهر صفر بود؟

آیا می دانید در پژوهش سال ۵۴ دانشگاه تهران آبادان بعنوان مدنی ترین شهر کشور شناخته شد؟
آیا می دانید طبق نظر سنجی روزنامه اطلاعات در سال ۵۵ آبادان پس از شیراز و رشت سومین شهر شاد و بانشاط کشور شناخته شد؟
آقای رئیس جمهور آیا اطلاع دارید که بسیار از مردم آبادان مفهوم قبض برق، قبض آب، فاکتور خدمات پزشکی و دارویی ، قبض تلفن،‌ خدمات تفریحی، سینما، باشگاه، تئاتر، تحصیل تا مقطع دانشگاه، خدمات آموزشی گوناگون و... را نمی دانستند به این دلیل که همه گزینه های بالا رایگان بود.
آقای رئیسی؛ به یکباره جهنم به پا شد و نزدیک به یک میلیون نفر در جنوب خوزستان آواره شدند ( صدام گفته بود من برای شکستن مقاومت آبادان و خرمشهر بیش از موشک و بمب هایی که آلمان در جنگ جهانی دوم بر سر کشورهای بلغارستان، لهستان و بلژیک بکار برد بر سر این دوشهر ریختم)
لذا‌ دراین شرایط سخت بسیاری از مردم ناخواسته و با اکراه مجبور به مهاجرت شدند ، و داستان غم انگیز هجرت در کنار گرانی های روزانه و عدم‌توانایی تهیه نیاز های ضروری آغاز شد.
آقای رئیس جمهور آیا اطلاع دارید که بعضی از امامان جمعه و اسلاف شما آب زیر پای این جنگ زدگان جاری کردند و شعار ترسو ها به شهرهایتان برگردید سر دادند؟
آقای رئیس جمهور آیا اطلاع دارید که جواد سعدون زاده پرده از رازی برداشت که تا همین امروز زخم آن بر تن آبادان تازه هست؟
او که نماینده آبادان در مجلس بود گفت: در پستوهای مجلس به فرمانی برخوردم که تنم را لرزاند.
او ادامه داد که این لایحه که توسط آقای رفسنجانی رئیس دولت به مجلس ارایه و مصوب شده بود؛ حکایت از آن داشت که تا بیست سال هیچ پروژه عمرانی و اقتصادی ملی نباید در آبادان و خرمشهر اجراء شود!؟
به عبارتی برای پرتاب دو عدد گوجه و سه تا تخم مرغ بسوی هاشمی رفسنجانی در آبادان؛ این شهر بیست سال در توسعه و رونق اقتصادی نسبت به مناطق دیگر کشور باز ماند!؟

آقای رئیس جمهور فرار روبه جلو می کنید و از بیچارگی مردم آبادان و خرمشهر برای خود و دولتتان پل می سازید!؟

همین جمعیت عظیم جنگ زده که در قیاس با مردم اکراین قرار می دهید به جهت عدم حمایت دولت مجبور شدند سالهای زیادی به بیغوله های حاشیه شهرهای کشور و یا ساختمان های نیمه ساز، بدون هیچ امکانات رفاهی از سرما و گرما پناه ببرند؟

شما به مردم و دولت اوکراین خرده می گیرید که مردم آنها به همسایه اروپایی پناه برده اند؟!

آقای رئیس جمهور مگر شما برای ما همسایه ای هم گذاشته بودید که مردم به آنها پناه ببرند؟
سیاست های خارجی شما مگر یک دوست برای کمک به مردم ما باقی گذاشته بود تا به آنها پناه ببریم ؟
کشورهای شمال خلیج فارس حاضر بودند با جن شب را سپری کنند اما یک ساعت در کنار ایرانی نماند.
ترکیه هم وضعی بدتر از این داشت، شمال کشور هم که ممنوع گذر بود. افغانستان هم با ترس به ما نگاه می کرد و پاکستان نیز نمی توانست ما را تحمل کند!؟
با این شرایط باید بکجا پناه می بردیم؟

آقای رئیس جمهور از شما می خواهیم در نوبت بعد که به این سرزمین جنگ زده آمدید نه مثل اسلافتان وعده بیجا بدهید و نه روایتگری تارخ جنگ را به چالش بکشید.
بگذارید این مردم همیشه جنگ زده در غم داشته های فرو خفته خود آرام بگیرند.

This comment was minimized by the moderator on the site

3/22/2022 01:49 AM یورونیوز (3 فروردین 1401)
جنگ در اوکراین در شرایطی وارد بیست و هفتمین روز خود شده است که حملات شدید نیروهای مهاجم روسی برای تصرف شهرها به ویژه ماریوپل ادامه داشته است.
ارتش روسیه گفته است که این شهر باید تسلیم شود تا اجازه ورود کاروان‌های امدادی را بدهد، با این حال مقامات کی‌یف گفته‌اند نیروهای مدافع ماریوپل اسلحه‌های خود را بر زمین نخواهند گذاشت.
همزمان موج فرار جنگ‌زدگان اوکراینی به کشورهای همسایه از جمله لهستان ادامه یافته است.
دادستان کل اوکراین: اقدام روسیه در ماریوپل مصداق «نسل‌کشی» است
ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که محاصره بندر راهبردی ماریوپل به دست نیروهای روسی مصداق «نسل‌کشی» است.
در این شهر بندری در جنوب اوکراین که از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه به دست نیروهای ارتش روسیه به محاصره درآمده و هر روز بمباران می‌شود، هنوز حدود ۲۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.
وندیکتوا در شهر لویو در غرب اوکراین گفت: «آنچه اکنون در ماریوپل شاهد هستیم، جنگ نیست، نسل‌کشی است.»
او افزود: «جنگ‌ها قوانین و اصولی دارند. آنچه در ماریوپل می‌بینیم فقدان کامل قوانین است و روسیه دقیقا می‌داند که چه می‌کند.»
خانم وندیکتوا گفت کشورش تلاش خواهد کرد تا محاصره ماریوپل در صحنه بین‌المللی رسماً به عنوان «نسل کشی» شناخته شود.

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در روستای گرمنِِ پشت بسطام، مردم ...
سلام...شاید برای خواندن این مطالب ودرک ان تا حدودی... ۳ساعت وقت گذاشتم...تشکر ؟از تمامی عوامل ..مخصو...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
تقاطع تنش‌زایی سید مصطفی تاج‌زاده استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نی...