نبرد خونبار خراسانیان برای جمهوری، مقابل سیطره نظام خلافت طالبانی
  •  

16 مرداد 1400
Author :  
ملابرادر و زلمی خلیل زاد نماینده طالبان و امریکا در مذاکرات

دردهای خراسانیان را با جان و تنمان حس می کنیم، در این نبردِ برای داشتن سیستم جمهوری و برخورداری از حق تعیین سرنوشت، و یا افتادن در سیطره بردگی، ناشی از تسلط نظام منحط خلافت، که اگر پیروز شوند، صاحب بر تغییر سرنوشت خود خواهند بود، ورنه، علاوه بر حکمرانی بیگانه (پشتوانان عقیدتی و مالی طالبان)، حاکمانی خواهند داشت که در به زنجیر کشیدن انسان ها، و ضایع کردن کرامت انسانی آنان، تاریخی طولانی دارند.  

در میان ناباوری، و همه ناامیدی ها، که گریبانگیر آزادیخواهان و دمکراسی طلبان منطقه ما شده است، خراسانیان و افغان ها، بلوغ خود را در دفاع از سیستم جمهوری خود، با اهدای جان و مال، به نمایش گذاشته، و آنرا به رخ جهانیان پیشرو، و مردم منطقه می کشند، که حاضر نیستند زیر سلطه نظام خلافت طالبانی بروند؛

گذشته از تاریخ کوتاه سیاسی به وجود آمدن سرزمینی به نام افغانستان، و وضعیتی که مردم این خطه ی متعلق به "ایران بزرگ فرهنگی، و باستانی"، که دهه هاست، در آن گرفتار آمده اند، و یا اینکه دنیا با چه نگاهی بدین مردم مظلوم نگاه می کند، اما آنان این روزها در پیشروترین نبردها، با افتخار آمیز ترین اهداف، مشغولند، چرا که از افتادن در نظام بردگی خلافت، که از سوی تروریست های بین المللی مورد حمایت پاکستان و...، بر آنان تحمیل می شود، احتراز می کنند و بلوغ خود را برای حفظ آزادی و دمکراسی نشان داده اند،

شاید امریکایی ها هم هرگز فکر نمی کردند، با خالی کردن صحنه، برای تروریست های طالبانی و داعشی، این مردم این مقدار از خود، بلوغ و تلاش نشان دهند. انگار خراسانیان در آن سوی مرزهای سیاسی بی معنی بین ما و آنها در شرق، در ایرانشهر های هرات، شبرغان، بلخ، قندهار، لشکرگاه، هزاره جات، تالقان، تخار، مزار، زابل، ارزگان، کاپیسا و... همه و همه ایستاده اند تا به نظام بردگی خلافتی طالبانی، دوباره نه بزرگی بگویند،

خراسانیان فهمیده اند که افتادن در نظام های بردگی خلیفه گری، چقدر خسارتبار، ظالمانه و بنیانکن خواهد بود، نظام سیاسی دمکراسی در افغانستان گرچه نوپاست، اما بلوغ فکری مردمانش از بسیاری از مردم کشورهای با سابقه منطقه در این مورد، این روزها پیش افتاده است، و در حالی که طالبانِ وحشت، وحشت می آفرینند و کشتار و جنایت می کنند، اما این روزها نزولگاه عرفان پارسی، و منبع حکمت ایران بزرگ، بیدار گشته تا در مقابل این روند تحمیلی بایستد، این است که قلب ما به عشق آنان و برای سربلندی آنان که از ما هستند، می تپد.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
3 نظرها 1050 Views
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (3)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

نقدها و نظرها پیرامون استندآپ کمدی انتقادی یک افغانستانی در ایران در برنامه عصر جدید Access to the commentsنظرها
نگارش از یورونیوزفارسی • به روز شده در: ۰۱/۰۴/۲۰۲۲ - ۰۴:۴۰

سخنان کارن همایونفر، موسیقیدان ایرانی در برنامه عصر جدید در ۲۴ ساعت گذشته با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است.

سازنده موسیقی فیلمهایی چون «برف روی کاج‌ها» و «پل چوبی» یکی از چهار کارشناس استعدادیاب برنامه عصر جدید است. برنامه ای با تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی که از شبکه سه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود. برنامه ای که الهام گرفته از برنامه هایی از این دست مانند America Got Talent است.
فصل جدید عصر جدید از اول فروردین از شبکه سه پخش می شود. سه شنبه یکی از میهمانان برنامه یک شهروند ۲۵ ساله افغان و استندآپ کمدین بود. او روی صحنه با اجرای یک استندآپ کمدی مشکلات هموطنان خود در جامعه ایرانی را بصورت طنز مطرح کرد.
از جمله همه فکر می کنند که «افغانها تنها باید کارگر ساختمان باشند» و در همین راستا این تبعه افغانستانی مقیم ایران که در تهران زاده و بزرگ شده است، دیگر مشکلات افغانستانی ها را برشمرد. اما این استندآپ کمدی با واکنش تند کارن همایونفر، موسیقیدان ایرانی، مواجه شد. وی در سخنان خود با انتقاد شدید از این استندآپ کمدی گفت در «این که بخش اعظم متن تو درست است، حرفی نیست» اما این به این معنی نیست که «در این مملکت و در پایتخت آن و در مقابل مردم از شرایط بد و نامهربانی های ایران بگویید و انتقاد کنید. »‌
به نظر همایونفر کار این تبعه افغان بنوعی بی احترامی به ایرانیان است. آقای همایونفر در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد که انتظار داشته این استندآپ کمدین از خوبی و مهربانی ایرانی ها هم بگوید.
امین حیایی، بازیگر و یکی دیگر از کارشناسان استعدادیاب این برنامه به همکار خود انتقاد کرد و گفت سخنان کارن همایونفر متناقض است چرا که اگر می گوید «بخش اعظم متن اجرا درست است پس چرا به آن شدیدا انتقاد می کند؟»
پس از او نوبت به احسان علیخانی، مجری برنامه می رسد که می گوید با بخش اعظمی از نکات مطرح شده در استندآپ کمدی موافق است و مشکل اینجاست که بسیاری از ایرانی ها هنوز نمی دانند که «همه افغانها کارگر نیستند و در این کشور ادیب و دانشمند و پزشک هم مانند تمام جوامع بشری وجود دارد.»
سخنان کارن همایونفر در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت. بسیاری او را نمونه یک «ایرانی نژادپرست» خواندند. از او انتقاد شده که آقای همایونفر در واکنش به پسر افغان خواست تا تنها از نامهربانی ایرانی ها نگوید و از خوبی ها هم بگوید اما همزمان با تشر زدن به این پسر افغان «خوبی های ایرانی ها را زیرسوال برد.»
مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه نگار افغان، با انتقاد از کارن همایونفر سخنان او را مصداق «نژادپرستی وحماقت» خواند.
برخی دیگر از مشکلات عدیده مهاجران افغان در ایران گفته اند. از جمله اینکه حتی اجازه خرید سیم کارت برای تلفن های همراهشان را هم ندارند. از دیگر مشکلات افغانستانی های مقیم ایران ثبت نام کودکان این مهاجران در مدارس است که مدتی است در بسیاری از مناطق رفع شده اما همچنان در شهرهای کوچکتر باقی است.
برخی از کاربران هم نوشته اند که افغانها در ایران حتی اجازه ندارند عضو پیوندی دریافت کنند و به آقای همایونفر توصیه کرده اند تا مشکلات را با «چشم واقعی تری» ببیند نه فقط با یک نگاه «ناسیونالیستی و ملی گرا». در نهایت به مساله نگاه «کارگر ساختمانی» به افغانها اشاره شده و برخی از کاربران نوشتند که «بدلیل تبعیض هایی که علیه افغانستانی ها در دهه های اخیر در جامعه روا داشته شده بسیاری از این مهاجران فرصت نیافتند تا بکارهای دیگری مشغول شوند و برای گذران زندگی روی به کارگری ساختمان آوردند.»
شاعر افغانستانی مقیم ایران: اجازه بدهید جامعه بی‌صدای ما فرصتی داشته باشد تا کمی از حرف دل ما افغانهای مهاجر را بزند
یکی از مهم ترین واکنش ها به رفتار کارن همایونفر در برنامه عصر جدید را شاعر و نویسنده افغان مقیم ایران داشت. محمد کاظم کاظمی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به کارن همایونفر نوشت: « ما جامعه‌ای بی صدا بودیم. رسانه نداشتیم.» عضو گروه علمی برون‌ مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این نوشته تاکید کرد که برای اولین بار علیرضا محمدی، استندآپ کمدین افغان، این فرصت را بدست آورد تا کمی از حرف دل ما افغانهای مهاجر ساکن ایران را بزند.
در ادامه این پست اینستاگرامی دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر می گوید که همواره سعی کرده در سال های گذشته نسبت به «بی احترامی هایی که به افغان ها در رسانه ها می شود، اعتراض کند، اما هیچگاه صدایش به جایی نرسیده است. این شاعر می نویسد: « وقتی چهارخونه،(سریال) پخش می‌شد و بر ما مردم، نام سه‌ شنبه و چهارشنبه گذاشتند، ما اعتراض کردیم ولی صدای ما به جایی نرسید. در نهایت گفتند این طنز است، کمدی است و ما تحمل کردیم.»
حمد کاظم کاظمی با اشاره به طنز بودن استندآپ کمدی علیرضا محمدی به سخنان کارن همایونفر اشاره می کند و تاکید می کند باید این طنز هم تحمل شود.
آقای کاظمی در این نوشته می گوید «شاهد بود که در سال های اخیر نگرش مردم ایران نسبت به مهاجران افغانستانی بسیار بهتر شده و رسانه ها به شکلی روزافزون به افغانستان و مردم آن می پردازند.» با این حال به گفته این شاعر مقیم ایران «مهاجران افغان ساکن ایران تنگناها و دشواری های» متعددی را تجربه می کنند. در همین راستا حرف هایی که از زبان علی رضا محمدی در می آید « حرف دل گروه وسیعی از مردم(افغانستانی) است.»
در بخش دیگری از این پست اینستاگرامی محمد کاظم کاظمی از کارن همایونفر می خواهد که «شکیبایی پیشه کند» چرا که حرف هایی که در استندآپ کمدی تنها در حد ده دقیقه زده شده اولین بار است که در رسانه های ایران بیان می شوند و نمی توان به استندآپ کمدین بخاطر اینکه از مهربانی ها و خوبی ها نگفته ایراد گرفت. این شاعر می نویسد: « سخت است انتظار داشته باشیم که او با خودش حساب و کتاب کند که بخشی را به درد دل بپردازد و بخشی را به ستایش.»
در بخش پایانی این نوشته شاعر افغانستانی از احسان علیخانی، مجری برنامه عصر جدید، بخاطر حمایت هایش از جامعه افغانستانی های مقیم ایران تشکر کرد. وی با اشاره به برنامه هایی که احسان علیخانی مجری و تهیه کننده بوده است می نویسد: «رفتارتان و گفتارتان همواره بزرگ‌ منشانه و از سر همدلی و همدردی بود. قدردان این منش و رفتار هستیم و خوشحالیم که امروزه در جامعه ایران، به خصوص در رسانه‌ ها و در میان اهالی هنر، ادبیات و دانش، این رفتار و گفتارها روز به روز بیشتر از پیش بوده است.»

This comment was minimized by the moderator on the site

جنگ در شهرهای افغانستان؛ قندوز، سرپل و تالقان سقوط کردند؛ خطوط طالبان در هرات شکسته شد
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۹/۰۸/۲۰۲۱ - ۰۵:۵۲
متن
AaAa
گزارش‌ها از افغانستان در روز یکشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد/اسد) حاکی است کنترل دو شهر قندوز و سرپل، دو مرکز دو ولایتی به همین نام و نیز شهر تالقان، مرکز ولایت تخار به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاده است.

مقامات ارتش افغانستان می‌گویند جنگ در قندوز ادامه دارد و کماندوها مشغول پاکسازی شهر از طالبان هستند.

لشگرگاه و هرات، مراکز ولایت‌های هلمند و هرات، دو شهری هستند که جنگ در آنها نیز با شدت بیشتری جریان دارد.


گروه طالبان از چند هفته پیش قندوز را در محاصره خود داشتند. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود می‌گوید که تمامی ساختمان‌های کلیدی شهر قندوز به کنترل اسلامگرایان طالبان در آمده است.

مرکز شهر قندوز افغانستان
پرچم طالبانمرکز شهر قندوز افغانستان
این خبرگزاری در ادامه با بررسی وضعیت جنگ در افغانستان و با تایید کنترل طالبان بر شهر قندوز در ۳۰۰ کیلومتری کابل و نیز کنترل شهر سرپل در ۴۰۰ کیلومتری پایتخت، می‌نویسد که متوقف کردن طالبان در این دو شهر توسط ارتش افغانستان «محتمل به نظر نمی‌رسد».

با سقوط قندوز، سرپل و تالقان، شمار مراکز ولایت‌هایی که طالبان ظرف ۴۸ ساعت گذشته کنترل آنها را بدست گرفت به پنج مرکز رسید.

افراط‌گرایان طالبان روز جمعه، شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز با ایران و یک روز بعد در ۷ اوت، کنترل شبرغان، مرکز ولایت جوزجان و زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم را به تصرف خود در آوردند.

قندوز پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی ۲ بار بین نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده بود.

معاون والی نیمروز: شهر زرنج به دست گروه طالبان افتاد
شبرغان مرکز ولایت جوزجان افغانستان به تصرف طالبان در آمد
نبرد در لشگرگاه و هرات، ترور در کابل؛ ساکنان نیمروز به ایران می‌گریزند
خبرگزاری فرانسه به نقل از محمدحسین مجاهدزاده ، عضو شورای ولایتی سرپل آورده است که «طالبان یک گردان ارتش را در حومه شهر [سرپل] محاصره کرده‌اند و تمام نقاط دیگر شهر در کنترل طالبان است».

سرعت پیشروی طالبان برغم حمایت نیروی هوایی آمریکا که بویژه مواضع طالبان را در شبرغان بمباران کرد، ناظران و همچنین نیروهای امنیتی افغان را غافلگیر کرده است.

نيكول فرارا ، سخنگوی فرماندهی مركزی ارتش آمريكا دیروز شنبه تایید کرد که آمريكا بر حملات هوای خود افزوده وروزهای اخير حملات متعددی را انجام داده‌اند. وی افزود که نيروی هوایی آمریکا از افغانستان حمایت می‌کند.

دولت افغانستان در قبال از دست رفتن مراکز ولایات هیچ واکنشی نشان نداده و تنها متعهد به بازپس گیری سریع آنها شده است.

نبرد خیابانی و کوچه به کوچه در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند
کماندوهای افغانستاننبرد خیابانی و کوچه به کوچه در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند
نبرد کوچه به کوچه در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند
همزمان گزارش ها از ولایت هلمند حاکی است یک درمانگاه و یک دبیرستان در شهر لشگرگاه، مرکز این ولایت، جایی که جنگ کوچه به کوچه ارتش افغانستان با طالبان در جریان است، در نتیجه حملات تخریب شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید حملات هوایی به مواضع طالبان در بخش‌هایی از شهر لشگرگاه، به آسیب دیدن درمانگاه و مدرسه اشاره‌ای نکرد و گفت که این مناطق تحت کنترل طالبان است و تلفات جانی و زخمی‌ها در میان شهروندان عادی می‌تواند نتیجه حملات طالبان بوده باشد.

جنگ در ولایت تخار در مرز تاجیکستان؛ تالقان سقوط کرد
بنا بر آخرین گزارش‌های خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات امنیتی، شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، پس از قندهار بدست طالبان سقوط کرده است.

خبرگزاری افق افغانستان پیش‌تر به نقل از روح الله رئوفی، عضو شورای ولایتی تخار از حمله گسترده و پیشروی طالبان در شهر تالقان، مرکز این ولایت و ادامه درگیری نظامیان دولت با اسلام گرایان افراطی خبر داده بود.

به نوشته این خبرگزاری ساعاتی پیش حوزه های سوم، پنجم، ششم و به تازگی حوزه چهارم امنیتی شهر و زندان تالقان به دست طالبان افتاده و این گروه زندانیان را از حبس رها کرده‌ بودند.

صفوف طالبان در هرات شکسته شد
خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان عصر روز یکشنبه به نقل از مقام‌های امنیتی ولایت هرات، از شکستن خطوط طالبان در سراسر شهر هرات، مرکز ولایت و به عقب راندن شبه نظامیان از این شهر و نیز روستاهای جنوب آن خبر داد.

هرات افغانستان
نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با طالبانهرات افغانستان
مقامات ولایت هرات می‌گویند عملیات‌ ارتش افغانستان و نیروهای مردمی علیه طالبان از زمین و هوا ادامه دارد و شبه‌نظامیان طالبان تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

This comment was minimized by the moderator on the site

شبرغان مرکز ولایت جوزجان افغانستان به تصرف طالبان در آمد
نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۰۷/۰۸/۲۰۲۱ - ۱۱:۳۳

آخرین گزارش‌ها از وضعیت جنگ در افغانستان حاکی است شبه‌نظامیان افراط‌گرای طالبان، روز شنبه ۷ اوت، شبرغان مرکز ولایت جوزجان را به تصرف خود در آوردند.
خبرگزاری فرانسه این خبر را به نقل از عبدالقادر مالیه، معاون والی این ولایت منتشر کرد. آقای مالیه به این خبرگزاری گفت: «متأسفانه شهر شبرغان به دست طالبان افتاده است و نیروها و مقامات [افغان] به فرودگاه گریخته‌اند.»
شبرغان دومین مرکز ولایتی است که سقوط می‌کند. طالبان دیروز جمعه کنترل شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز افغانستان را به دست گرفتند.
نبرد میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان افراط‌گرای طالبان امروز شنبه به کوچه پس کوچه‌های شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان کشیده بود.
جنگ در شبرغان از روز جمعه با وارد شدن اسلامگرایان طالبان به آن شدت گرفته و بخش‌هایی از شهر میان دو طرف دست به دست می‌شد.
رسانه‌های افغانستان پیش‌تر و به نقل از منابع محلی از تسخیر ساختمان‌ها، مراکز دولتی و زندان شبرغان و رهانیدن شماری از زندانیان توسط طالبان خبر داده بودند.
معاون والی نیمروز: شهر زرنج به دست گروه طالبان افتاد
شبرغان زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم است. با سقوط شهر خانه آقای دوستم نیز بدست طالبان افتاد.
به گفته سیدشمس‌الدین سادات، رییس شورای ولایتی حزب جنبش ملی در بلخ، ۱۵۰ نیروی مردمی وابسته به این جنبش به کمک نیروهای دولتی شتافته و نیروهای ویژه وارد شبرغان شده بودند.

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در حجاب، یک عدم تفاهم ملت با قدرت...
ح‌سین ق‌دیانی, [4/26/2024 12:01 PM] از هادی_چوپان درس بگیریم آیینه‌ی توماج_صالحی باشیم ح‌سین ق‌دیانی...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
محکومیت به خواندن کتاب شهید مطهری در کنار مجازات زندان! محمد مطهری یک قاضی محترم، شروین حاجی‌پور ...