تسامح و تساهل دینی - مراسم عقد و ازدواج یک زوج هندو در مسجد
  •  

30 بهمن 1398
Author :  
،اگر مسجد خانه خداست، انسان ها هم بندگان خدایند، چه بدانند و چه ندانند

مقدمه مترجم و سایت یادداشت های بی مخاطب:

نمونه ایی موفق از تساهل و تسامح فکری - مذهبی. باید از هند و هندیان تسامح و تساهل را آموخت؛ مردم می توانند فارغ از راه غلطی که حاکمیت شان می رود، راه درست را انتخاب و در پیش گیرند.  

هند به عنوان یک جامعه متکثر فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، بین دو پیوستار نبرد و مخاصمه فرقه ایی و مذهبی، و در سویی دیگر، تسامح، تساهل و تحمل فکری، مذهبی، فرهنگی در نوسان است، و گرچه مردم هند در مجموع نشان داده اند که بیشتر اهل تساهل و تسامح مذهبی هستند، اما سیاست مرگبار و خطر زای "ناسیونالیسم مذهبی" و "افراط گرایی دینی" در چند دهه گذشته توانسته است، رشد زیادی از خود نشان داده، و از طریق تاثیرگذاری بر تفکر عامه، این مردم و جامعه آرام و صلحجو را، به سوی تفرقه و نبرد فرقه ایی، فکری و مذهبی پیش ببرد، تا از طریق این راهبرد، سیاستمداران طیف سیاسی و سیاست ورزان رادیکال، که دین هندو را وسیله کسب قدرت خود کرده اند، ماهی منافع خود را از آب گل آلود رادیکالیسم مذهبی صید کرده، و در قدرت بنشینند.

اکنون کار به جایی رسیده است که حزب BJP به عنوان شاخه سیاسی تفکرات هندویسم افراطی، قدرت بلامنازع خود را در حاکمیت مرکزی هند مستقر و به اثبات رسانده، و آقای نارندرا مودی که پیش از این در مقام سروزیری ایالت گجرات هند، در سال 2002 باعث کشته شدن هزاران مسلمان در نتیجه درگیری های فرقه ایی بین هندوهای افراطی و اقلیت مسلمان شد، و در صدر متهمین این کشتار مطرح است، به نخست وزیری این کشور بزرگ و متکثر فرهنگی و مذهبی انتخاب گردید، که این اتفاق، پیامی دردآور به صلح و ثبات اجتماعی هند بوده و هست.

اما بدنه اجتماعی هند همچنان چشمه هایی را نشان می دهد، که روزنه های امید را برای زندگی انسان ها در کنار هم، فارغ از نوع مذهب و فکری که دارند را، در صلح و آرامش، نوید می دهد، هر چند افراط گرایان دست برتر را در سیاست دارند، و انتخابات را به نفع خود تمام می کنند، اما هنوز فرهنگ کوچه بازار هند، موسیقی جانبخش، تحمل و رعایت همدیگر، را می نوازد؛ مثال زیر [1] نمونه ایی از این موارد است :

برگزاری مراسم عقد و ازدواج هندیی، در یک مسجد تاریخی،

همکاری امنای مسجد با خانواده عروس برای میزبانی و خرج مراسم عقد،

انجو [2] و بیندو [3] در سکوتی کامل بودند، وقتی که روحانی مذهبی (هندو) در حال خواندن اوراد و ذکرهای مربوط به ازدواج بود، تا تمام این مراسم مذهبی به انجام رسید. نکته خاص این ازدواج، این بود که این مراسم عقد و ازدواج هندویی، با اجازه مسلمانان در یک مسجد منعقد گردید.

مسلمانان مسجد جامع چاراوالی[4]، مسجدی که نزدیک به یک قرن از ساخت آن می گذرد، علاوه بر تامین مکان عقد، با کمک مالی خود، به حمایت از این خانواده دختردار مستحق هندو، برای انجام مراسم عقد و ازدواج آنان، اقدام کردند.

بنا به گزارش نشریه ویک [5] بیندو بعد از مرگ همسرش آشوکان، با مشکلات مالی دست به گریبان شد، در حالی که با سه فرزند، در یک منزل اجاره ایی اقامت داشت. و در همان حال در تدارک پول برای تهیه خرج مراسم عروسی دخترش انجو نیز بود، همسایه اش که مسول هیات امنای این مسجد بود، به او پیشنهاد داد که از اعضای اداره کننده مسجد کمک بخواهد.

بیندو وقتی می خواست از مسلمانان کمک بگیرد، نگرانی و ملاحظه ایی از تفاوت های مذهبی با آنان نداشت، و هیات امنای مسجد هم نسبت به کمک به او، دست باز عمل کردند، یکی از اعضای هیات امنا، هزینه مالی این عقد را عهده دار شد. و نمازگزاران نماز جمعه هفته گذشته در این مسجد را، از این حرکت مطلع کرد و از آنان خواست که در این امر همیاری کنند."

روزنامه هندو [6] در این زمینه نوشت :

"عروس دو سال پیش پدرش را از دست داد. به همین دلیل خانواده عروس عاجز از تهیه امکانات برگزاری این ازدواج بودند. مادر انجو از هیات امنای این مسجد کمک خواست. نجم الدین المتیل [7] دبیر هیات امنای مسجد چاراوالی عنوان داشته است که : او به منزلم برای درخواست کمک جهت برگزاری این مراسم آمد، و نامه ایی به من داد، که من آنرا به اعضای هیات امنا ارایه کردم، و تصمیم گرفتیم که به این خانواده برای برگزاری مراسم عقد کمک کنیم."   

هارمونی و همزیستی مسالمت آمیز بین مذهبی، در اطراف ما وجود دارد، حال آنکه ما آن را نادیده می گیریم، و در مقابل داستان های تنفر و نبرد مذهبی، به سرعت و سادگی انتشار داده می شود. میلیون ها مثال از این دست در زندگی روزمره ما در سراسر هند وجود دارد، که ما آن را بازگو نمی کنیم، در مقابل اخبار تنفر و تفاوت مذهبی و... بیشتر شنیده می شود. اجازه دهید این شرایط را اکنون عوض کنیم. انتشار این خبر یک تلاش کوچک برای تغییر از طریق پروژه هارمونی و سازگاری و تحمل مذهبی است.

[1]- برگرفته از An Indian Muslim's Blog: News & Urdu poetry website: Daily Articles and Views about Indian Muslims :   تاریخ انتشار 28 بهمن 1398 (Posted: 17 Feb 2020 06:17 PM PST)

[2] - Anju عروس

[3] - Bindu مادر عروس

[4] - The Cheravally Muslim Jamath mosque

[5] - The Week

[6] - The Hindu

[7] - Nujumudeen Alummoottil

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
 مصطفی مصطفوی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان.
Rate this post:
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.

نظرات کاربران

- یک نظز اضافه کرد در روستای گرمنِِ پشت بسطام، مردم ...
سلام...شاید برای خواندن این مطالب ودرک ان تا حدودی... ۳ساعت وقت گذاشتم...تشکر ؟از تمامی عوامل ..مخصو...
- یک نظز اضافه کرد در بازی با دکمه های آغاز مجدد جنگ...
تقاطع تنش‌زایی سید مصطفی تاج‌زاده استراتژی باخت - باخت جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در اعزام نی...