سفرنامه کاشان - اردهال به روایت تصاویر

از قم به سمت کاشان در حرکتیم، تابلو "اردهال" را مشاهده کردیم، ولی بی اعتنا آن را رد کردیم، اما پشیمان شدیم و دلمان کشید که در مسیر خود از این مکان هم دیدن کنیم، لذا برگشتیم و از جاده اصلی خارج شده و در دل کوه ها به سوی اردهال پیش رفتیم، روستاهای مختلفی را پشت سر گذاشتیم، از جمله روستای "چنار" که بعدها فهمیدیم محل تولد شاعر مشهور این سرزمین، جناب سهراب سپهری است، بالاخره به اردهال رسیدیم، جایی در دامنه کوهی که مراسم "قالیشویان" آن مشهور است، از قضا حضور ما در اردهال همزمان بود با شهادت، "سلطانعلی بن محمد باقر"؛ وارد محوطه حرمش شدیم، مجموعه ایی که در حال توسعه است؛ مثل حرم حضرت رضا در مشهد، مثل حرم حضرت معصومه در قم، اینجا هم طرح توسعه ایی بزرگ دارد و برای گسترش آن مشغولند. داستان این حرم نیز حکایت رقابت بین جناح های مهاجم مسلمان در صدر اسلام است، که به کشته شدن صاحب این مزار منجر شده است.

حکایت ورود فاتحانه هر لشکر بیگانه ایی به سرزمین قوم مغلوب، تراژدی است که خواندش لازم است، و داستان ورود اعراب به ایران و تسخیر این سرزمین را باید خواند، عبرت انگیز و تاثر آور است، صاحب این قبر هم از جمله کسانی است که در نبردهای داخلی بین مهاجمین به ایران به شهادت رسیده اند؛ داستان این واقعه که مربوط به سده دوم هجری (113 ه.ق) است، که اینچنین بر کتیبه ایی بر آستانش نصب شده است، واقعن دردآور است که حاکمان عرب فاتح این منطقه که با اقوام عرب خود که از قضا فرزندان پیامبر هم بودند، چنین کردند، با قوم مغلوب خود چه کرده اند :

در بالای این کتیبه حدیثی از امام صادق نقل شده است که : "هر کس زیارت کند برادرم سطانعلی را در اردهال، مانند کسی است که زیارت کند جدم سید الشهدا را در کربلا  (چنین حدیثی را از زبان دیگری برای حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری نیز نقل کرده اند.)" نام: علی   کنیه: ابالحسن – طاهر ، لقب: سلطانعلی، پدر: امام محمد باقر، مادر:  ام ولد،  اولاد: احمد و فاطمه، سن 32 سال، حاکم دوران، هشام بن عبدالملک مروان (105-125 ه.ق)، اعزام به کاشان: 113 ه.ق، مسولیت: نایب خاص امام پنجم و ششم، شهادت: 27 جمادی الثانی 116 ه.ق، قاتل:  ارقم شامی ملعون، نحوه شهادت: جدا شدن سر از بدن، محل دفن: مشهد اردهال 55 سال بعد از واقعه کربلا بر اساس اسناد و مدارک موجود پس از نفوذ دین مقدس اسلام در کشور ایران و بعد از واقعه خونبار کربلا و معطوف شدن توجه شیعیان به نهضت حسینی و بویژه ارادت خاص ایرانیان به علوی ها چنین روایت شده که:

به سال 113 ه.ق جمعی از شیعیان اهل فین و چهل حصاران (کاشان) عریضه ای را توسط عامربن ناصر به استان مقدس حضرت امام محمد باقر می فرستند که یکی از آقازادگان خود را برای راهنمایی، ارشاد و تعلیم شرایع اسلام بپیشوایی مردم به جانب آنها اعزام فرماید. حضرت امام محمد باقر هم به دستور حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم که در خواب به ایشان می فرماید نور دیده ام سلطانعلی را روانه کن ...، حضرت سلطانعلی را که به روایتی 25 سال و به روایتی 32 سال از عمر پر برکتشان سپری شده بود، به جانب چهل حصاران اعزام می نمایند، پس از ورود حضرت سلطانعلی به مناطق کاشان 113ه.ق و اقامت موقت در قریه های جاسب و خاوه به کاشان عزیمت و در مسجد جامع کاشان به عبادت خداوند و ارشاد مسلمین مشغول گردیده و مردم فین، کاشان و حوالی آن از فیض حضرتش بهرمند می گردند، و از آنجا که مردم قم نیز تقاضای درک حضور از محضر سلطانعلی را می نمایند، آن حضرت به قریه خاوه (بین کاشان و قم) مراجعت و در آنجا رحل اقامت می افکنند، پس از یک سال که پدر بزرگوارشان حضرت امام محمد باقر توسط هشام بن عبدالملک ملعون مسموم و به شهادت می رسد حضرت سلطانعلی توسط حارث ملقب به زرین نعل والی اردهال به بارکرس دعوت می شوند و در دامنه کوهی نزدیک سرچشمه بارکرس مشغول عبادت حضرت حق تبارک و تعالی و ارشاد مسلمین شده و در این مدت کرامات زیادی از وی بروز می نماید، تا این که نهایتا پس از سه سال و اندی ارشاد مردم این دیار را به فرمان ارزق ابرح والی وقت چهل حصاران و قم به وسیل زرین نعل ملعون و به مساعدت ارقم شامی و زبیر نراقی پس از جنگی سه روزه در 27 جمادی الثانی سال 116 ه.ق آن حضرت و یارانش را در همین محل بقعه متبرکه به شهادت می رسانند. منقول است که این جنگ مانند جنگ کربلا و وقایع آن شبیه وقایع روز عاشورا و شهادت و جدا کردن سر از بدن حضرت سلطانعلی توسط ارقم شامی ملعون تکرار شهادت حضرت ابا عبدالله حسین و یارانش در کربلا بوده است. پس از شهادت آنحضرت مردم فین کاشان به خونخواهی اش برخاسته، پیکر مطهرش را در قالیچه سجاده نماز وی پیچیده و تا محل این بقعه تشییع و تدفین می نمایند و از آن تاریخ همه ساله در دومین جمعه مهرماه مراسم سنتی و مذهبی قالیشویان با شکوه خاصی توسط مردم فین و خاوه کاشان در این محل برگزار می گردد. بنای اولیه این بقعه متبرکه به دوران آل بویه (قرن 2 و 3) مربوط می شود، لیکن در دوران سلجوقیه (قرن 5 و 6) به توسط فقیه معروف امامیه سید ابوالرضا راوندی و به همت مجد الدین عبیدالله کاشانی کنبد و صحن ها و رواق ها احداث می گردد و در دوران صفویه تزیینات حرم، ایوان رفیع و مرمت ساختمان ها انجام می شود. در گوشه شمال شرق ایوان بنا مدفن شاعر شعر نو و پر آوازه ایران سهراب سپهری قرار دارد، مجموعه تاریخی و مذهبی اردهال به شماره 399 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است. اهدایی کارخانه جات مخمل و ابریشم کاشان مهرماه 1382 – شعبان المعظم 1424 ه.ق، با توجه به اقوال و روایات متعدد در تذکره امامزادگان، تذکره فوق از معتبر ترین و صحیح ترین اسناد و مدارک اقتباس شده است."

You have no rights to post comments

دیدگاه

چون شر پدید آمد و بر دست و پای بشر بند زد، و او را به غارت و زندان ظالمانه خود برد، اندیشه نیز بعنوان راهور راه آزادگی، آفریده شد، تا فارغ از تمام بندها، در بالاترین قله های ممکن آسمانیِ آگاهی و معرفت سیر کند، و ره توشه ایی از مهر و انسانیت را فرود آورد. انسان هایی بدین نور دست یافتند، که از ذهن خود زنجیر برداشتند، تا بدون لکنت، و یا کندن از زمین، و مردن، بدین فضای روشنی والا دست یافته، و ره توشه آورند.